Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1768 ggr
Gentle
2007-03-17 12:01
0

Vitlök =)

Hej !

Jag blev så glad i dag när jag kollade i mitt trädgårdsland.I höstas så skulle jag prova att sätta vitlök jag tog en lök som jag handlat i afären och delade den.Jag satte klyftorna rätt långt ner så att kärlen inte skulle kunna förstöra dem,min sambo tyckte att jag var knasig,det där kommer alldrig att gå sa han.Men i dag var det jag som hånade honom det växer facktiskt upp som tjocka gräslöks blad där jag satte vitlöken,jag är så spänd på hur det ska gå.Är det nån som har erfarenhet av vitlök när man skördar dem och så ?

Åsa S
2007-03-17 12:25
0

Mycket gödning regelbundet fram till midsommar ungefär (vitlök är en hungrig gröda) + se till så de har vatten under sommaren runt jul-aug brukar de börja bli klara man brukar se att blasten börjar lägga sig ner + man kan gräva lite och se om de ser klara ut.

Bästa resultatet får man ifall man köper speciella sättvitlökar av sorter som passar vårt klimat ex. hos Törnviks frö eller hos Åke Truedsson på hösten (de vanliga onamnade som ex. bröderna Nelson säljer i trädgårdsbutiken är inte lika bra). Inköpet är en engångssumma håller man växten frisk genom bra växtföljd etc. så kan man ta eget utsäde och man bör sätta de största klyftorna de ger de störtsa lökarna.

Gentle
2007-03-17 12:33
0

Nån speciel gödning ?

Åsa S
2007-03-17 12:56
0

Nej det behöver inte vara någon specialgödning mina får hönsgödsel, nässelvatten och gräsklipp (lägg ej gräsklippet ända upp mot plantorna utan ha en liten frizon runt).

SannaHolmgren
2007-03-17 13:14
0

Jag har ett helt land fullt med vitlök.Glad Älskar vitlök!! De har börjat att växa, väntar med spänning. Satte några på prov förra säsongen, men missade gödningen, så i höstas grävde jag upp de allra sötaste små vitlökar man kan tänka sig. Små men goda. De var också sådana jag köpt i affären.

Gentle
2007-03-18 11:13
0

Okej,tyckte att det var så roligt att det funkade med det som liger i grönsaksdisken i afären,ska ge dem gödning i sommar så kommer jag tillbaks om hur skörden blev :)

Bjornen
2007-04-12 10:26
0

Vitlök trivs bäst i tyngre jordar och är nog en av Allium-släktet som tål lera bäst. Dock kan det bli för fuktigt på vintern och på tunga lerjordar kan höstregnen ta död på lökarna under hösten åtminstone i lite sämre klimat.