Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1060 ggr
Diana61
0

En ny salvia för 2007

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ny Salvia kommer att för första gången visas på Chelsea Flower Show 2007. En vacker blåvit blomma som är uppkallad efter en kvinna som trodde det var en vanlig ett-åring hon fått fram, men efter att den kommit åter år efter år så visade det sig annat.

Denna salvia vill jag sätta mina klor i för jag älskar blått. Räcka ut tungan

Informationen och bilden kommer från tidningen Garden News January 24 2007.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Det skall bli kul och se när denna kommer till Sverige.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Funderar på att åka till London och Chelsea Flower Show i år igen. Få se vad kassan tillåter.

Diana61
0

Vad avundsjuk jag blir och jag vet att man inte få bli det men jag kan ej låta bli. Håller tummarna att du kommer iväg, för då kan du fota massor och komma med rapporter. Själv skall jag följa det på TV.Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Vad som bl a lockar extra är den svenska närvaron i form av en Linnéträdgård, som byggs av Ulf Nordfjell. Han som även varit med och byggt upp Wijs trädgårdar i Ockelbo.

Diana61
0

Jo jag förstår det och det var det som gjorde att jag verkligen ville dit i år men det finns inga möjligheter till det iår tyvärr.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
0

Det är väl en sort av Salvia patens med ovanligt blekblåa blommor. Salvia patens är perenn men ska nästan övervintras frostfritt och blommorna är frostkänsliga. Det är nog 30 år sedan jag först provade på blåsalvia som de senaste åren börjat komma i handeln.