Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7799 ggr
Thyra4
0

Gula blad??

Jag har ett Magnoliaträd ca 5 år som har varit planterat i en svart plasthink på ca 10 liter några år. I våras upptäckte jag en knopp i trädet och planterade trädet i en plastbalja på ca 50 liter i Rhododendronjord.

Blomman har blommat av nu och nu börjar bladen bli gula. Varför? Kan tunnan som är svart bli för varmt för rötterna eller är det något annat? Att jag planterat i en tunna är att jag bor på Gotland där jorden är väldigt kalkrik.

Bjornen
0

Syrebrist om tunnan är tät. Magnesiumbrist ? Kvävebrist ? Virusangrepp?

Thyra4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj då. Det var en del att välja på. Var börjar jag? Tunnan är ca 1 m i diameter och har många dräneringshål i botten. Kan det vara för tätt?

Bjornen
0

En bild på bladen kan ge ledtrådar. Mycket kompakt jord kan ge syrebrist trots bra dränering.

Thyra4
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild

Thyra4
0

Någon som har några tips??

Bjornen
2

En gissning att det beror på näringsbrist (Kväve) eller syrebrist. Svart plast kan också ha brännt sugrötter så att upptagning av näringsämnen försvåras. Inga växter vill ha varmt om rötterna och kan skadas vid temperaturer i närheten av 30-35 grader. Olika äggviteämnen förstörs om de når temperaturer kring 40 grader. Människans kritiska gräns för kroppstemperaturen är omkring 42 grader. Växter har liknande kritiska temperaturer för rötterna som oftast är lägre. En antagande är att magnolia tillhör växter som är extra känslig för varmt kring rötterna, med tanke på deras naturliga växtplatser..

Thyra4
0

Tack Bjornen. Vi gräver ner den och ser om den mår bättre då och tillför lite kväve. Bara det inte är för sent.