Någon som har "mirakelhäcken"?
Hittade reklam här på iFokus om "mirakelhäcken" och tycker att det låter perfekt för oss. Undrar om någon handlat där ifrån eller har erfarenhet av denna typ av häck? Bra/dålig?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på att snabbväxande plantor fortsätter att vara snabbväxande. Om det nu är sant att den växter så fort, så får du vara ut med häcksaxen varje månad för att hålla ordning på den.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag vet inget om den här häcken, men jag vet i vart fall att alm växer väldigt fort. Vi har haft en alm i trädgården som vi blev vansinniga på och nu har tagit ner. Så det är säkert sant att den växer fort.

En vanlig beskrivning på den är att det är en långsamt växande buske. Anvisningen att plantorna kan stå i vatten en hel vecka låter inte bra. Under vissa förhållanden kanske de håller sig friska, men de allra flesta växter mår inte bra av så lång tid i vatten. Enligt lag skall alla vedartade växter ha angiven härdighet.
Det finns andra buskar som är mera snabbväxande med årsskott på åtminstone 2 meter.
Man berättar inte vilken storlek plantorna har och det som är värre de verkar inte vilja ange företagets namn och var de finns.
Då har vi nog läst på olika ställen Björnen. Ställen på nätet som jag hittat skriver att den är snabbväxande. Bland annat växtexperten på Odla.nu skriver så här:
Ulmus pumila, ev. namnsorten 'Pinnatoramosa', kallas turkestansk alm. Denna är en omtyckt, mycket snabbväxande häckplanta på kontinenten, är dessutom ganska motståndskraftig mot almsjukan. Norrgränsen för denna, liksom för andra almar, anses vara zon 4, alltså Mellansverige, så det går bra i Göteborg.
Det finns bilder om du googlar med Ulmus pumila!
Söker du en verkligen snabbväxande häckplanta så kanske en bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia 'Alvdal' E) skulle också kunna passa?
--------------------
Jag sökte på google och hittade en blogg med en som planterat den, du kanske kan maila henne och fråga.

Jag använder lite större busk- och trädlexikon samt lokala hemsidor, som i detta fall är bara på ryska.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm, låter ju inte så bra. Tur att ni har huvudet på skaft ;-) Jag vill ah en buske/häck som växer upp fort, men som inte fortsätter att växa med samma rasande fart. 2m är alldeles fullt tillräckligt. Finns det något som växer upp ganska fort (som inte tar 5-6 på sig att bli 1½m) men som inte fortsätter att växa så fort sen? Jag behöver inte ha en häck som ska form klippas utan den kan vara lite "vildvuxen".