lolo
(vet ej om detta är rätt grupp men..)
när jag var i affären idag såg jag en frukt som jag inte sett förut, den hette "lolo" och var ungefär som en tomat i strl, gulgrön till färgen med medelhårt skal.
har försökt leta på internet om den, men hittar inget.
någon av er som vet något om den frukten?

Visste heller ingt men googlade lite och hittade detta:
'Lolo and Bomaan are among the most famous date varieties in the UAE' -alltså en dadelsort som är vanlig i Förenade Arabemiranten. Tyvärr ingen bild. Tror du som sett frukten att det verkar rimligt att den kan ha varit en dadel?

Förresten Amrie - går du trädgårdsmästarutbildningen inom Wijs trädgårdar? Kan du inte berätta om den? Har du just börjat?

oj, spännande! om man jämför med de dadlar som man är van vid så är den ju väldigt stor (fast vet ju inte hur den ser ut inuti förstås & kan inte säga att jag kan så mkt om dadlar i övrigt..), kan fråga sen om de i affären vet något.
ja, går på trädgårdsmästarutbildningen i ockelbo (gävle), började i slutet av januari så har inte gått så länge än, men det blir spännande att se mer hur det blir nu när man börjar kunna vara ute mer, vi har haft rätt mycket teoretiskt nu innan. jag har bara bott i lägenhet tidigare och har knappt hållt på någonting "i jorden", så det är mycket att lära!
imorgon ska vi ympa äppelträd, det blir intressant!

Är det första årskursen i den här utbildningen i Ockelbo?
Då får du berätta för oss sedan hur man gör när man ympar efter alla konstens regler :)

haha, nja, kan inte så mycket efter en halv dag;) vi fick en liten grundstam där vi ympade fast en gren från valfritt äppelträd, får se om den vill överleva sedan!
det är några som började ett år före oss (de som vann på trädgårdsmässan i älvsjö), så vi är andra årskursen som börjar detta år.

Tvivlar på att det är en dadel. Vi ska nog inte lita på att det är rätt bara för att jag hittade en dadel i UAR som fått namnet Lolo.

nej, tror nog inte heller det..kanske kommer det stå mer fakta om den framöver, om det är en ny frukt.