Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterparkerplantskolorevenemang
Läst 3204 ggr
Christina
0

Trädgårdsturism

Att titta på andras trädgårdar är en starkväxande turistaktivitet. Linnéturism.se har en sajt med länkar till några visningsträdgårdar och ett kalendarium över aktiviteter.

Har du några i din trakt som visar sin trädgård? Visar du upp din egen för besökare?

Diana61
0

Jag har som en dröm att en gång kunna visa upp min trädgård, men först måste jag få en trädgård värd att visas upp.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

cat-malou
0

#1 Jo, jag tänker detsamma att visst vore det kul att visa upp alla mina fuchsior men då ska man ju ha dem snyggt uppställda/upphängda så man slipper att skämmas över det…

Christina
0

Äsch - du ska väl inte ge dina besökare komplex. De blir bara glada att få komma se ett projekt under dess tillblivelse.

Jag hade ett par grupper förra sommaren och själv gick jag och sade 'ja den här skulle nog ha klippts' och 'här ska jag rensa nästa vecka' tills jag märkte deras lättnad över att kunna identifiera sig och känna igen sina egna brister. Och dessutom hade de massa goda råd att ge.

cat-malou
0

#3 Jo, det är sant att helt perfekt ska det inte vara. Men som jag har nu så har jag ju ingen egentlig trädgård utan mest bara en massa krukor, har inte ens så att jag kan hänga upp mina hängfuchsior utan allting står på en stenmur och bänkar. För min del är det ok eftersom jag njuter av att gå fram och studera blommorna blomma för blomma så att säga men som helhet så är det kanske inte så kul att titta på det. Men jag har ju inte tänkt att bo här i all evighet så när jag får ett annat boende med en "normal" trädgård som jag kan ordna till det lite bättre i så kanske jag gör slag i saken.

Christina
0

Jag minns alla dina fina fuchsior. Hur har du lyckats övervintra dem?

Bjornen
0

Jag har trädgården öppen hela sommaren och får omkring 4000 besökare varje år. Särskilt en helg under juli brukar jag annonsera mera och för några år sedan hade jag omkring tusen besökare. Problemet är egentligen de som är lite trädgårdskunniga de trampar där det inte ska trampas. Jag har drygt 3000 olika växter i visningsträdgården där ovanliga "ogräs" , vilda växter i mer eller mindre ovanliga former och ovanliga växter samsas med omkring 400 gammaldags växter som odlats under drygt hundra år. Mellan 150 och 200 olika Rosor inköpt på vanligt sätt eller insamlade från ödegårdar eller genom byten från olika delar av Europa. Många av växterna slutades att säljas för mer än 50 år sedan och de är insamlade under drygt 40 års tid. I år blir det något tema om Linne.

Christina
0

Bjornen har du några bilder av din trädgård? Låter väldigt spännande.

Bjornen
0

Jag har lagt in några bilder i fotoalbumet.

Christina
0

Trevliga bilder. Har samma herrgårdspion som du. Också en  del av en gammal planta från Järvsö, precis som stjärnflockan. Hoppas du meddelar även här när du har trädgårdsvisning i sommar. Finns medlemmar som bor åt ditt håll. Själv har jag tänkt mig slita mig från min egen trädgård åtminstone tre-fyra dagar i sommar och hälsa på vänner och släkt i Hälsingland och Dalarna och kanske även längre norrut.

anki1
0

Om ni kommer till Norrtälje, visar jag gärna upp min.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
0

Va kul - det ska jag komma ihåg. Vad har du för sorts trädgård? Full med påbörjade projekt som min eller en som börjar uppnå sin fullbordan?

OlleA
0

Här är ett tips på trädgårdsturism med utgång från Västkusten: http://www.akrabergsresor.se

Olle