Äntligen växthus!
Äntligen, äntligen har mitt älskade växthus med pvc-plast kommit på plats! Älskar det redan, trots att jag bara haft det sedan i förmiddags. Gjorde en egen liten aspaljé (stavning?) till mina märgärtor & luktärtor. Så nu ska de växa så att de knakar där inne! Tyvärr har jag inte satt någon skugga där inne än, och eftersom jag inte har någon tid att fixa de i morgon så blir det på onsdag.
Har aldrig haft växthus tidigare, och det är synd. För att sitta där inne & höra flugorna mot plasten surra, då är det som bäst!
Är det någon mer än jag som har ett sådant växthus? Eller liknande? Har tyvärr ingen bild på mitt just nu, så kommer inom kort!
/Moas97 :)
Gratulerar till växthuset.
Det ska bli roligt att se bilder
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ll växthuset! Själv har jag ett i glas som jag delar med min farsa och mamma :]
Vad är det för ärter du har odlat sa du? o:
Where there's a will; there's a way.

#2: Härligt att du har ett "riktigt" i glas. :]
Jag odlar märgärtor, sådana som ligger i 'kupor' och som går att äta! Alltså vanliga ätbara ärtor. Men så har jag ju planterat luktärt också.
Åh, jag saknar ärter, egenodlat slår allt! :D För tillfället är det inga ärter härhemma, men annat är på gång, om jag inte hinner köpa mig lite frön iår så blir det till nästa år!
Hur går det med växthuset? Planer på något mer att odla?

#4: Allting har dött. Blev svinkallt - rent ut sagt. Men nu sägs det ju bli varmare inom kort. Då ska jag slänga de gamla dåliga plantorna som nu bara står inne för att förhoppningsvis bli bättre, så ska jag så nya! Finns även tomatplanta på Netto som jag köpte i början av förra veckan men som rök när all snö kom igen o.o ' Det är ju nästan bara typiskt! ;'c
#5 Man lär sig av sina misstag
Trist men det kommer säkert att växa så det sprakar hos dig igen.
Förmodligen har du frön kvar för man brukar inte få plats med allt.
/Maria
Kom frost natten efter att mor min suttit och sått olika små frön ute i pallkragarna. x3
det ordnar sig nog, kör hårt!
Nu har vi börjat med meloner, gurkor och ärter också! :D

Ts, är du nöjd med ditt växthus? Vi går o funderar på om vi ska köpa ett i plast eller om det ska bli glas, är lite orolig att det i plast ska vara ostadigt!
Vad tycker du?

#8: Har som sagt inte riktigt växthus. Jag har av pvc-plast och det rekomenderas om du bara ska "pröva" på hur det är att ha ett växthus. ;) Men ska du köpa ett riktigt rekomenderar jag dig ett plast, för glas går oftast sönder ;s.
Btw, skickar en bild som alla gärna får kika på (y)

#8: Har som sagt inte riktigt växthus. Jag har av pvc-plast och det rekomenderas om du bara ska "pröva" på hur det är att ha ett växthus. ;) Men ska du köpa ett riktigt rekomenderar jag dig ett plast, för glas går oftast sönder ;s.
Btw, skickar en bild som alla gärna får kika på (y)

Vad fint du har det! Ja, jag blandar ihop plasterna, vi tänkte ha ett i hårdplast, permanent så att säga…
Nu längtar man!
#10 Jösses va fint
Det är mycket större än vad jag trodde. Ser ju riktigt proffsigt ut.
/Maria

#11 & #12: Tusen tack! :) Det växer så att det knakar där inne, speciellt växterna i frigoliten. Men det är väl för att frigolit bevarar lite värme också…
Till vänster kan man även se lite av spaljén jag har försökt göra till luktärterna som står där..
Gud så fint!
Jag trodde också att det skulle vara sånt där ogenomskinligt i hårdplast, men det här är ju riktigt fint!
Och glasväxthus, ja, som du säger så går det ju lätt sönder, det är inte en ruta vi fått byta pga oförsiktighet.. x3

#14: Tack så mycket! Jag rekomenderar pvc-plast växthus för 'nybörjare' som bara vill pröva (som jag ville då!).. Visserligen har ena dragkedjan gått sönder, och små hål finns det ju.. Men det är bara att tejpa igen (y)
Imorgon ska jag lägga in trall i växthuset.
Men du verkar ju redan helt galen i det, så jag tvivlar inte på att du kommer visa upp flera växthus i framtiden!
Jag vill ha ett sådant där växthus som de visat i en tidning av Hasselfors Garden; en del växthus, en annan del med vägg, sammanbyggt, så kan man ha plats för redskap, eller en liten matplats, eller vad som helst i den änden.
Äsch, jag är inte bra på att beskriva alla gånger, men det är nog bara att googla 'växthus hasselfors Garden', så hittar du nog vad jag menar, om du är intresserad.
En odlingsvitrin skulle inte sitta fel heller.
Åh, jag tror att jag kommer att bo i ett väthus! Hihi!
Men hur stabilt är plastväxthuset, jag menar i vind och så? det står sig?
Det ser så skört ut.
Lycka till!

#16: Alltså plasten blåser ju lite om man inte sätter dit det med säkerhetsnålar exempel och "ramarna" har jag satt fast i marken med hjärn, så det står rätt stabilt ändå. Annars är det inga problem, tycker inte jag då… Lite vind skadar ju inte.. Fast visst, några växter har ju blåst ner, men det var ju när det var storm. Och storm har man ju inte jätte ofta, så man kan ju inte tänka på det heller hela tiden! Så… Jag tycker det står stabilt och bra!
Det är ju väldigt smidigt ändå, att ha ett sådant växthus, speciellt om man skulle flytta, eller hittar en bättre plats att ha det på.
Jag är så faschinerad av det! ^w^

#18: Man kan göra det hur läckert som helst där inne ;o Otroligt kul att se hur allt växer!