Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 2213 ggr
Eva63
0

Citronmeliss..

Hej !

Jag har planterat en massa örter, 9 st olika, för ca 2 veckor sedan. Alla har tagit sig mycket bra, utom citronmelissen ??? Undrar nu om någon vet om det är en ört som behöver längre tid på sig att komma upp. Jag har gjort som det stod på påsen, rätt jord bla…

Christina
0

Vänta och se. Två veckor är kort tid. Om du har några frön kvar så kanske du får försöka så några till om de fortfarande inte tagit sig.

Citronmeliss är en lätt kryddväxt att ha sedan den väl tagit sig i alla fall. Sprider sig och blir långlivad. Ska delas då och då för att hålla sig fräsch och grön.

zzaga
0

Jag tycker min sprider sig över allt! Jag kanske borde använda mer av den. Nån som har några bra andvändningstips på citronmeliss? (mer än i saft och som kakdekor)

Christina
0

Klipper den över sillrätter, lax och rökt fisk. Blandar den i gräddfils- och majonässåser. Gjort te på den men det var inte sååå gott.

Hjärtans fröjd kallas den också. Bara det namnet får mig att förlikas med den fast den ju brer ut sig lite väl mycket. Namnet tror jag kom sig av att den skulle hjälpa mot dysterhet. Vet du om det stämmer?

Bjornen
0

Det brukar inte vara svårt att så citronmeliss, möjligen svårare att så med jämn inomhustemperatur. Förökas lätt md sticklingar eller delningar. I nordligt klimat är den dock svårt att få att övervintra. Det är sällan cironmelissen klarar vintern för mig.

Eva63
0

Jag brukar använda citronmeliss i bla thaimat, gött Flört

Christina
0

I thaimat - vilken bra idé!! Istället eller på samma sätt som det dyra citrongräset då? Måste absolut testas.