Vattenväxter/flytväxter till dammen: Musselblomma.
Vattenväxter/flytväxter till dammen: Musselblomma.
Pistia stratiotes/Musselblomma är perfekt till trädgårdsdammen.
Den ligger ovanpå ytan, med sina långa plymformade rötter fritt hängande ner i vattnet. Bladen är ljust gröna och lite ludna och tål inte att komma ner under vattnet, då kan de ruttna.
Flytväxter är bra, dels för att de ger lite skugga åt ev. fiskar i dammen, och dels har de den trevliga egenskapen att motverka algtillväxt.
De exemplar jag säljer nu, är ca 5 cm i diam, men kommer bli större om de får bo i en damm. De är redan nu härdade och klarar en dag i solen utan problem. Kan dock inte lämnas i dammen över natten förrän risken för nattfrost är över.
25 kr för 10 st
+ 12 kr för ev. frakt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag såg i tidningen AoT en bild på ett "damm-bord". En kapad trätunna med vattenväxter och fiskar i. Ovanpå låg en kraftig glasskiva.
Jag noterade kondensen under glasskivan och befarar att luftväxlingen blir lite dålig. Det kanske man skulle kunna åtgärda med att borra ett antal hål i sidan av tunnan? Sedan får man nog tänka på var man ställer det, med tanke på solen.
Häftigt bord i alla fall.
I det vilda äts väl musselblomma av manater?

#2 Ja, det kan jag mycket väl tänka mig. Musselblomman växer vild i Sydamerika, det är väl där Manaterna lever?
Växtätande sköldpaddor, fiskar och större snäckor kan också äta musselblommor, även om de ofta verkar välja godare växter om det finns.
Kul idé med den där damm-tunnan! Användes det som ett bord, med glaset som bordsskiva, eller bara som prydnad? Det är väldigt fint med lite vattenblänk i trädgården. Eller på balkongen! Vill man ha lite porlande ljud, kan man ju använda en akvariepump, en sådan som bara blåser ut luft och som man brukar koppla till t ex ett reningsfilter. Det ger ju även lite rörelse i vattnet, vilket motverkar algtillväxten. Men växterna behöver koldioxiden som finns i vattnet, så om man inte har djur i dammen eller tunnan, är det bra för växterna att vattnet inte är i rörelse hela tiden, eftersom rörelse vädrar ut koldioxiden.
Djur däremot, behöver ju syre, så om man har fiskar i dammen måste vattnet vara i rörelse.
Jag uppfattade som att det användes som bord då de använde en kraftig glasskiva + att jag själv skulle vilja sitta vid det och fika och kika ner i minidammen.

Ja, det var det jag tänkte också, att det skulle vara trevligt att kunna använda det som bord.
Man kan säkert komma till rätta med kondensen. Antingen, som du sa, genom att borra några hål högt upp i tunnan, eller göra glaset några cm kortare än tunnan så att det blir en liten lucka där. Eller kanske både borra hål och ha för kort glas…?

Åh! Det där såg ut som en mysig växt :) Jag har planer på att göra en liiten damm/fontän i min lilla trädgårdstäppa. Det där ser ut som en trevlig växt. Kan man förvara dem sådär i en skål med vatten tills dammen/fontänen är klar? Hur vinterförvarar man den?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Ja visst, en skål i fönstret fungerar utmärkt. Både nu och som vinterförvaring.
Det man måste tänka på, är att i en så begränsad mängd vatten som i en skål, tar näringen slut fort. Därför får man tillsätta näring, antingen genom att byta vatten ett par gånger i veckan, eller (vilket är enklare) tillsätta akvarieväxtnäring.
Musselblomman är vanlig som akvarieväxt - bra för små yngel att gömma sig bland rötterna.
På vintern kan man behöva bättra på ljuset med en växtlampa. Det räcker med en lågenergilampa ca 20 cm ovanför växterna. Jag tycker en sådan här "klämlampa" kan fungera ganska bra, fast med en lågenergilampa istället för halogen.

Hur fraktar man såna där växter då? För jag är klart intresserad!
Does it become a walk?
/Ida

Jag skickar dem till dig med posten.
Jag har en liten hobbyodling av olika flytväxter för akvarium och säljer och skickar mycket under sommarhalvåret, så jag har provat mig fram till ett sätt att packa växterna så att de klarar färden bra.
Man kan lägga dem direkt i en plastpåse i ett bubbelplastkuvert, men då är de lite klämda och tilltufsade när de kommer fram. De återhämtar sig rätt bra från det, men jag brukar istället göra ett litet paket där växterna ligger mer skyddat.
Om du vill köpa, kan du skicka mig ett pm med ditt namn, din adress och hur många växter du vill ha. Jag lämnar uppgifter om hur du betalar, samma väg.
Växter skickar jag måndag - tisdag.

Va bra :) Skickar dig ett pm :) Kommer dock inte kunna betala förrän tidigast onsdag.. slutet på månaden >.<
Does it become a walk?
/Ida