Björnbär
Har just kommt hem från en tur på 150 mil ToR till Karlskrona, fick då med mig hem 3 revor/plantor av taggiga björnbär
Hjälp mig nu med hur jag ska få dom att överleva vintern så jag kan plantera dom ordentligt till våren, jag har zon 4

Överleva??
Jag för en hopplös kamp mot mina, försöker utrota dem, men de klarar allt.
Håll koll på dem, de sprider sig ohejdat!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Håller med! Round-Up är mitt svar! 
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
jag tror att du vill att de ska leva. sätt dem i SÖDERLÄGE, det gjorde inte jag. sätt dem mot en vägg i söderläge, spaljera dem tidigt. lycka till, BJÖRNBÄRSMARMELAD, finns det något godare`?

Björnbär har begränsad härdighet. Det finns många olika småarter av björnbär med olika härdighet. Några arter av surbjörnbär finns vildväxande i Ångermanland. I Dalarna fins däremot inga vilda björnbär.
Även om de överlever vintern kan nästa problem vara att få bären att mogna och då är deyt viktigt att de står på ett soligt och varmt läge.
Min björnbärsplanta (zon 6) fryser oftast ner om jag inte lägger ner och täcker de skott som ska ge bär med löv. Särskilt viktigt första vinterm efter plantering.
Jag har satt mina 3 plantor i växthuset för att klara sig i vinter till att börja med, så får jag fundera på hur jag ska plantera den till våren för att den ska klara sig, här uppe i hälsingland liksom i dalarna växer ju inte björnbären vilt så..
Jag har ju ingen aning vad det var för sort jag fick med mig från Karlskrona, men taggig o fin är den ju.

I växthuset får de sämsta tänkbara förhållande för vinteröverlevnad.
ok, varför det?
ok, varför det?

I växthuset får de sämsta tänkbara förhållande för vinteröverlevnad.
Ok, varför kan den inte övervintra i växthuset

Kallt och ingen isolerande snö och mycket torrt med torka både dag och natt under vintern. En gissning att de dör före jul i växthuset.

Inte är det väl vinter än där du bor? Plantera genast två av plantorna i skyddat läge. Sedan får du väl hålla ett vakande öga över dem och fixa skydd (granris och säckväv) när frosten kommer.
Sedan kan du plantera den tredje i stor kruka och försöka få den att ta sig inomhus. Den kanske överlever och kan planteras ut till våren.

Utomhus har de alla chanser att överleva utan täckning. I växthus krävs åtskilligt med täckning för att komma upp till samma härdighet. Dåligt rotade plantor har ännu mindre chans att klara sig. Plantering utomhus kan ske åtminstone 2 månader till. Om inte växtplatsen är vald ännu sätt plantorna i stora plastkrukor och gräv ner krukorna på friland men gärna litet skyddat läge.
ok, då får jag leta upp nåt bra ställe o plantera mina plantor på dårå.
Nyfiken på hur det gick med björnbären!
Vet att det är en gammal tråd….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#19 Det gick inge bra, ingen av de tre överlevde. Satte dom i ett väldigt skyddat läge o täckte rejält. Men det gick inte.
Det gör inget, jag har rotslagit en bit hos nya grannen som upptäckt att dom har en björnbärsbuske så jag hoppas på nya skott att jobba med. :)

Hur många år ska det ta före björnbärsbusken ger avkastning? Jag planterade en ifjol! kan man vänta sig bär redan i år?

Björnbär bildar frukt på föregående års grenar och bör alltså ge bär andra året om de har klarat vintern. Björnbär är härdiga som planta men kan frysa ner och då uteblir skörden.

Jepp, de har nog klarat vintern! det har ju varit så mycket snö i år att busken varit helt täckt! kanske man ändå borde täcka in med t.ex säckväv nästa vinter?

Själva sommarens utväxta skott kan täckas med granris, löv eller säckväv för att öka övervintringschansen. Det får dock inte vara för tätt eftersom det kan bli mögel och risken för möss eller sorkar bör man tänka på.
Björnbär växer inte vild i Dalarna och Hälsingland, men däremot i Ångermanland.