Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 5075 ggr
Therese-jhfd
0

Att odla badsvamp.

Hej,

Hoppas nu att jag lagt den här tråden rätt, jag blev lite osäker på var den passade in bäst…

Det är som så här att min kära mor var här och lämpade av ett exemplar av tidningen Land för någon dag sedan. Hittade en rolig artikel om att odla sin egen badsvamp. Det finns en växt som heter badsvampsluffa el svampgurka som man odlar precis som en gurka. När man skördat dem så skall man låta dem ligga på tork ett par månader och sedan skalar man bort det yttersta lagret, där under skall det sedan finnas en "badsvamp".

Verkar vara en rolig växt och jag är nu nyfiken på om någon annan har testat att odla sin egen badsvamp någon gång?

Och när jag ändå är igång tänkte jag passa på att fråga om någon av er har provat att beställa fröer från ett företag som heter Impecta? Det var det företag som de tipsade om i artikeln som hade just luffa. Jag är lite misstänksam mot internetföretag så alla kommentarer mottages tacksamt.

//Therese

SannaHolmgren
0

Kantgurka "Luffa cylindrica". Jag har inte odlat den någon gång, men jag skulle vilja prova. Den är en tropisk växt och kräver växthus. Läste om den i odla.nu för något tag sen. Unga gurkor kan ätas i sallader, och de som blir stora torkas och används som badsvampar. Nermalen torkad "loofa" kan blandas i hudvårdsprodukter typ peeling. Finns att köpa färdigtorkad hos Crearome.

Du kan tryggt handla fröer hos Impecta.Cool

Åsa S
0

Det är inga problem med att beställa hos impecta och vill du inte shoppa på nätet kan du beställa katalogen och fylla i beställningstalongen och skicka med vanlig snigelpost. Det är just ingen störe skillnad att shoppa hos impecta jämfört med någon av klädesföretagen som säljer på postorder. Du måste inte betala med kort det brukar funka med faktura också.

(det finns många fler postorderföretag i sverige som funkar utmärkt och de har även växter man inte hittar i butiken, själv köper jag numera mest hos runåbergs men jag har gått över till att odla mest grönsaker och vill ha icke hybrider som är provade i svenskt klimat)

Christina
0

Therese - tycker frågan passar alldeles förträffligt i den här kategorin.

Diana61
0

Vad läckert! Har aldrig hört om detta. Måste testas någon gång.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Therese-jhfd
0

Tusen tack för era svar.

Då skall jag genast skicka min beställning. Skall bli riktigt kul att testa. Hittade en massa andra roliga fröer också. Livsfarligt när det bara är att "lägga" till i varukorgen. Glad

Christina
0

Känner igen det där. Ack - vad jag har förköpt mig, särskilt om jag sitter uppe sent på natten och läser på plant- och frösajter.