Rensa ogräs
Bra tid just nu att börja rensa ogräs. Det värsta ogräset, det med långa och djupa rötter, sticker redan upp här och var. Tistlar, kirskål. kvickrot. Just nu när jorden är våt och lös är det lätt att få upp det. Det spar mycket arbete senare i sommar.
Jag har så mycket ogräs i mina rabatter att jag aldrig lyckas hålla dem helt ogräsfria över sommaren. Det gör också att jag avstår från att direktså blomfröer i jorden. Det är bara de förgrodda plantorna som klarar sig. Men så här års brukar jag göra ett jätteryck och gräva upp runt perenner och buskar. Det brukar sedan hålla sig hyfsat och gör att jag kan hålla efter det värsta sedan på sommaren.
Alltså borde jag nu vara ute och göra det istället för att sitta vid datorn…….

Jag rensade lite idag, men det känns lite tröstlöst när det är igenvuxet överallt. Jag förstår inte hur man kan låta en trädgård bara förfalla så som min har gjort i händerna på tidigare ägare! (Eller kanske ur händerna?)
Lite varstans kommer det upp blåa blommor nu, både i rabatterna och i gräsmattan. Jag kan inte avgöra om det är pärlhyacinter eller såna där små blå-vita stjärnblommor, vad de nu heter. Men det gör ogräsrensningen lite extra jobbig, för man måste akta så man inte rycker upp fel saker…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Då har du en bra ursäkt för att låta bli att rensa 
Kanske var förre ägaren till åren och inte orkade längre?

Dessvärre var han inte det, han var bara ointresserad. (Varför skaffar man en gård på landet med stor trädgård då?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har tistlar och brännässlor på väg upp och jag skall skaffa roundup för dom så fort jag får råd och tid, för det är det bästa jag använt i ogräsbekämpning.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

De allra flesta växter trivs inte med att växa ensamma och prydliga rabatter är helt onaturligt. Lite ogräs här och där är ingen fara, men det måste ju finnas ett lagom. Även ogräsen har en viktig funktion som t.ex. tistlar som tar upp olika näringsämnen från riktigt djupet och deras rötter når ofta flera meter ner i även hårdaste blålera. Många ogräsväxter förbättrar jordstrukturen i rabatterna. Rensa lagom och tänk naturligt.