bilder på rosen
Ingen aning men det är ett fall för Christina tror jag ;-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Gissar på att det är en av de danska Tiffanyrosorna som framodlats just för att kunna stå i full blom i en kruka. Som ett underbart härligt alternativ till en bukett snittblommor. Titta här och jämför.
Och ja de ska planteras ut när de slutat blomma. Låt den först blomma färdigt inne och njut av de vackra blommorna tills de tar slut. Sedan klipper du ner den till 10-15 cm och gräver ner den på den plats i trädgården där du vill ha den.

Skulle förselå att du täcker den med lite granris till hösten. Den är inte så väldigt härdig.
ok.tack så mycket.men fortsätter den inte att blomma fast att man inte klipper ner den?

Du kommer lätt att se när den har blommat färdigt och inga fler knoppar är på gång.
Först då ska du klippa ner den. Då kan det också vara läge att gräva ned den i jorden och sedan sköta om den med gödsel. Sedan kan den kanske blomma en gång till senare på sommaren.
Men ännu i flera veckor är säkert din ros lika fin som nu. Vattna gärna med näringslösning.
kan man ta sticklingar på den sen också?och hur gör man då isådanfall?

Rosor är svårt eller mycket svårt att sortbestämma eftersom det finns så många sorter att välja på bara 10.000 olika ungefär. På bilden är det ingen sticklingförökad ros utan det är en okulerad (poulärt kallat ympad) polyantharos. Det syns mycket tydligt på första bilden att den är okulerad.

#10 Är rätt säker på att rosen är en av de vackra krukrosor som Gartnerierne Ove Nielsen A/S saluför. Tror du inte det?

Jovisst - men nog ska väl @nn@ kunna chansa på att den överlever något år om hon gräver ner och vintertäcker? Jag har fått flera minirosor att leva flera år ute i trädgården och de är också sticklingsförökade.

Minirosor eller Melandinrosor och kuvertrosor övervintrar normalt till drygt 50% i zon 6. En del till och med i 6 cm krukor ovan mark. Sticklingförökade Rosor har lite större överlevnadsmöjlighet eftersom de är rotäkta. Okulerade Rosor är normalt känsligare och bör planteras djupare med okuleringen 5-10 cm under jord. Övervintringen är sedan naturligtvis beroende av sort.
hon sa på affären att jag kunde gräva ner den sen när det blir varmare.och dom borde väl inte sälja blommor här som inte klarar sig.då borde dom väl säga till.

Tyvärr säljs allt för många växter i handeln som normalt inte ska säljas. Det är sällan försäljningsställena har tillräcklig kunskap om vad de säljer. Dessutom är det ofta felmärkning av särskilt Rosor och perenner i handeln. Rosor övervintrar normalt rätt bra även i sämre klimat. Bara de får avmogna före vinterns inträde och genom täckning för vårsol. För att förbättra avmognaden bör man inte gödsla Rosor efter midsommar med kvävegödselmedel. Jag har själv drygt 150 olika Rosor och förra året mistat jag inte en enda genom vintern trots att jag medvetet inte täckte dem det minsta Två Rosor mistade jag genom att sorken åt upp rötterna och en lyckades jag rädda trots nästan obefintligt med kvarvarande rötter.
ska jag klippa ner den sen när den blommat färdigt.och vart på tomten kan jag sätta den?

Klipp ner den och plantera i soligt vindskyddat läge. Gör en djup grop och fyll gropen med en bra jordblandning. Se i övrigt Plantera rosor.

Ganska säkert kommer den att blomma om sedan den planterats ut och klipp inte ner den mer än för att få skaplig fason. En stark nedklippning under försommaren eller ännu senare startar tillväxten och det kan innebära eventuellt invintringsproblem. Nedklippning av rosen ska göras nästa vår när björkarna har musöron. En mycket försiktig nerklippning kan göras redan på hösten för att minska utbredningen men slutlig klippning görs på våren då ev. frostskade toppar tas bort och bladknopparna får en lämplig fördelning. Rosen kommer i år att ha en lång sommar och utplanteringen innebär inte någon ny vår utan fortsättning på sommaren. Soligt läge och djup och lerig jord är bästa växtplatsen för de allra flesta Rosor. Vid utplanteringen välj helst en mulen period eftersom blad och grenar som växt inomhus kan bli skadade av för intensivt solsken och ev. blåsväder och en försiktig avhärdning bör göras även om det sker mitt i sommaren.