Vad använda torvjord till ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har köpt en stor säck med tovjord då jag behövde det för en mycket kär och omvårdad planta. Nu har jag alltså massor med torv över.
Torv har ju lågt Ph så vad kan jag använda det till ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Som jordförbättring att blanda i lerjord exempelvis.
Jag sår alla frösådder inomhus i torv och senast idag köpte jag två stora säckar som ska blandas med annan jord för krukorna som ska stå i trädgården i sommar.
Det finns både kalkad och gödslad och okalkad/ogödslad torv, men det står på påsarna.

Rhrododendron, woodland… hur stor trädgård har du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#1 - Lerjord har jag gott om på tomten - då ska jag använda torven att förbättra jorden jag gräver upp där. Jag visste inte att man kan använda torvjord till sådder. Det var ett bra tips.
De krukor du ska ha ute i sommar blandar du då torvjord med vanlig planteringsjord som säljs i säckar ?
#2 - inte stor - bor i kedjehus.
Sorgen är kärlekens pris
Jag blandar torv, åkerjord och kompostjord i krukorna och det brukar bli bra. Lite gödselkorn kan jag lägga i blandningen också.

Om du inte har mer än en säck (50 liter?) så bara stö ut det lite överallt.

Torv är mycket bättre än planteringsjord för att blanda in i rabatter. Helst bör man använda gödslad och kalkad torv utom när det gäller kalkskyende växter (då används naturell torv samt kogödsel).
Storv torvsäck bör vara 400 liter eller möjligen 200 liter. Som inblandning i "gammal" jord blir det större volym än motsvarande volym i planteringsjord. Torv kan mycket väl användas i krukor och urnor, men de bör blandas med dränerande material som grus och gärna lite extra gödsel.
I tidningen AoT (Nr 4 1995) står följande tips:
"Potatis i tung lerjord
Den kraftiga lerjorden, som visserligen är både näringsrik och fukthållande, är ändå besvärlig. Rotfrukterna deformeras och det följer med stora lerkokor in i köket.
Lägg ett lager torvmull i planteringsfåran, placera ut potatisen och lägg på ett nytt lager torvmull innan du fyller på med jord så slipper du problemet med leran."

I Danmark har man en annan uppfattning om mix av lera och torv (som heter spagnum på danska)
Lerjord bør ikke tilføres spagnum, fordi spagnum gør jorden sur, og sur lerjord er klistret og hænger sammen.
Jag gör så då att jag strör det lite här och där - där det behövs.
Sorgen är kärlekens pris