Käringkörsbär?
En tidigare ägare till vårt hus var och besökte oss nyligen. Han pratade mest om stallet och huset men fick även berättat att "En gång i tiden var det där körsbärsträdet ett fint (franskt?) träd som gav jättegoda bär, men numera …" och sen sa han antingen att det bara blir "käringbär" eller så sa han att "nu är det ett käringträd".
Vad menade han med detta?

Har aldrig hört uttrycket. Undras om han menar att de torkar in och faller av innan de mognar?

:) Ja om du har rätt, så var det ju ett passande namn. Som jag förstod det, så ska de i alla fall vara helt oätliga. Ska vi ta bort det eller kan man "trolla" på något vis när något sådant händer?

Ska du inte låta det vara kvar åtminstone ett år och se med egna ögon vad han kan ha menat? Trädet kanske är vackert i blom?

Ska kika bland gamla bilder från renoveringstiden. Då tittade jag inte så mycket på "trädgården", men kanske det finns med någon bild från blomningen… Skickar hit i så fall :)
Hur stort är det? Hur välskött är det?
Kan de vara så att det behöver föryngring eller har ympen tagit över?
Det kan finnas många anledning ar, har du någon bild på trädet eller knopparna?

#5 - ska snarast kolla om det finns några bilder. Vet inte alls om det är något som har skötts. Om vi ser på huset hur det såg ut, så tvivlar jag på att trädgården har skötts…

Dessvärre är detta bilder som inte visar så mycket. Huvudbilden är tagen april '05 och den jag har klistrat in i vänstra nederhörnet är tagen i juli samma år. Tycker bara att jag ser en massa grenar och bladen är håliga :( Finns det något hopp?
Nu får ni skriva till mig som om jag vore idiot, för det är jag när det gäller sånt här. Fast jag tycker om trädgårdar trots det :)
Visst finns det hopp, av vad jag kan se på bilden. De ser ut att vara ett fint träd, lite förvuxet. Har den mest blad och blommor topparna på grenarna och är mer kal invändigt?
Jag skulle rekommendera att du hitta någon som är duktig på att beskära frukt träd…
körsbärsträd är blödare, så de är inte som att klippa äppelträd. Man kan inte gå fram lika hårt, särskilt inte på våren. Sommarbeskärning minskar risken för olika sjukdomar, svampar och är rekommenderat för gamla träd.
Men det beror lite på om du ska uppmana trädet att skapa ny tillväxt eller inte, skolorna är lite olika.
Det är synd att ta bort det, ge trädet en chans. Vårda det. Tar du bort det så kan du inte sätta dit det i gen. Då kan du lika gärna prova på att göra en egen lite försiktig beskärning och se om det tar sig.
Med lite omvårdnad kan de bli ett mycket vackert träd, inte minst för blomningen.
Jag ska visa bilden och rådfråga några som är riktigt duktiga på fruktträd och se om de kan ha något mer konkret förslag på vad det kan vara och vad man kan göra åt det.

Åh, tack så mycket :)
Är glad att vi inte måste ta bort det. Tycker att det hade varit lite synd. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om bären - fortsätter de att vara oätliga så spelar det ingen större roll. Känner mest att jag vill bevara något som finns här sedan länge, speciellt då så mycket annat är förstört av maskiner.
Körsbär är inga blödare men det bör beskäras i rätt tid annars kan det drabbas av sjukdomar som sedan orsakar gummiflöde. (att körsbär är blödare är ett gammalt missförstånd, jag fick lära mig annat på alnarp och jag har testat, sågar man bort en gren på våren rinner det inte ur snittytan som det gör på de växter som verkligen är blödare)
Jag vet inte hur gammalt trädet är men körsbär har inte så lång livslängd 50-60år kanske sedan blir det sämre innan det såsmåningom dukar under för sjukdomar etc. Surkörsbär har något kortare livslängd än så men ditt träd ser ut som sötkörsbär.
Sedan undrar jag lite över maskiner, har du haft maskiner som kört i trädgården i närheten av trädet kan det hända att det kommer må sämre, maskiner är tunga och packar till jorden = syrefattigt för rötterna och växternas rötter behöver syre lika mycket som vi behöver det.

#10 - tack för ditt svar om beskärning :)
Nej det har inte kört några maskiner i nära anslutning till trädet sedan vi började att röja här. Vid trädet finns en husgavel bakom, och där grävdes med spadar. Men här har tidigare bott en bonde under drygt 30 år (och innan dess har det nog också bara varit bönder), så jag vet ju inte vilka vägar de har valt med sina traktorer.
Nä, nu får all snö försvinna så att det kan bli vår!

#11 Håller med det sista - nu räcker det - nu vill jag ha hit våren!

Vi har oxå ett gammalt körsbärsträd hemma som blommar hemskt vackert men som ger tråkiga bär…
Vi fck höra att man kan gräva upp marken runt trädet och fylla på med gödsel och näringsrik jord istället…
Har själv inte hunnit prova, men det låter logiskt tycker jag, då får det ju mer syre oxå som Åsa sa att det behövde

#13 - ja det tycker jag också att det låter, logiskt. Jag ska hålla koll på hur det blommar och hoppas att det kan vara fint då, för vi vill gärna behålla det.

Ser fina ut. Kanske trädet ger en vacker blomning? Hoppas du följer råden härovan om gödsling och luckring och bedömer själv hur 'käringkörsbären' smakar, innan du tar bort trädet.

Vi har hört att man ska göra hål och fylla med näring i en ring vid kronans droppkant.
Vi har gjort det med vårt gamla plommonträd, som knappt fick några plommon tidigare. Förra sommaren fick vi massor av goda plommon. Troligen gjorde gödningen stor nytta.
Ursäkta att jag snikar in på tråden, men är det möjligen någon som kan berätta vad det är för sorts plommon vi har?

Själv har jag bara Madeleine och Victoria. Eftersom ditt är lite dimmigt på ytan undrar jag om det kan vara ett krikon?

Krikon är väl rotäkta och det här har ett långt rotskott, där frukterna är precis likadana som från moderträdet, så det kan säkert stämma.
Har alltid inbillat mig att krikon fick några sura oansenliga frukter, men de här är väldigt saftiga, söta och goda. Kul!

Men då är det nog inte krikon, eftersom de är litet besksyrliga som rabarber. Experimentalsfältets sviskon skjuter gärna rotskott. Verkar nästan troligare att det är ett sådant.
Åsa S är jätteduktig på fruktträd - hoppas hon ser vår diskussion.

Ja, jag har också sökt litet på krikon nu och tycker inte att det stämmer med dessa plommon. Experimentalfältets sviskon kanske stämmer bättre.
Tror däremot att det är krikon vi har på de andra träden. De frukterna är mindre, runda och litet kärvare i smaken. Fast jag gillar syrliga frukter, så jag tycker om dem också. De träden är nog ursprungligen rotskott från en gammal plommonallé, som löpte längs ena sidan av trädgården. De ympade träden har gått ut och blivit borttagna allt eftersom, och en del av rotskotten har vuxit till träd. De planterade plommonträden var förmodligen ympade på krikonstammar.
Hoppas också att Åsa S kan komma med förslag!

På bilden av körsbär är det typiska blad för biggarå eller sötkörsbär. Surkörsbär har ovalare och smalare blad. Troligen har trädet ympats och av någon anledning har ympen försvunnit och ett nytt träd har blidats av rotskott och då har det blivit en sämre sort. Det förekommer också att träd degenerar och återgå till en ursprungligare sort och därigenom kan kvaliten på bären ha blivit sämre. Ett äldre träd kan ge sämre kvalite på bären.
Angående krikon så finns eller rättare sagt fanns det ett otal sorter och vanligast är att frukten har en lite kärv smak som förbättras av frost. Men det finns också sötare sorter. Det finns en hel del gamla sorter av plommon som är rotäkta. Jag har nyare plantor från Finland av sorterna allmänt gulplommon och allmän rödplommon (blåaktiga frukter) som är rotäkta. Angående sort på plommonet gissar jag på Czar eftersom formen inte verkar likna varken krikon eller experimenfältets sviskon.

Tack för det Bjornen. Nu blev vi betydligt klokare. Låter mycket troligt det du säger att 'käringkörsbären' helt enkelt handlar om att trädet åldrats. Om ett rotskott tagit över skulle det kanske synas tydligt?
Czar är det kanhända då Elenor?
Själv skulle jag gärna ha ett krikonträd utöver mina Victoria och Madeleine. Bland de godaste marmelader jag någonsin gjort var av av frukterna från ett krikonträd som jag hittade i en skog för många år sedan.

Tack för ditt utförliga svar, Björnen!
Det trädet, som bär frukten på bilden, har väldigt goda frukter, så det har nog inte degenererats. Det som var oväntat är att rotskottet också ger samma frukter - lika goda! Bilden är förresten från rotskottet!
Nu när jag vet att trädet är rotäkta ska jag försöka ta vara på, och plantera om alla rotskott. Hittills har vi kämpat väldigt med att avlägsna dem.
Förra året var det första gången, som det blev frukt på rotskottet. Hade sparat det mest därför att det gamla trädet höll på att ge upp, och jag ville ha ett i stället.
Fast nu var det så att även det gamla trädet fick ny kraft igen ifjol och gav mycket frukt - men många av plommonen var så högt upp, att vi inte fick tag i den.
Vi tror att det var gödningen runt trädet, som fick fart på det igen. Hoppas att det inte var den sista kraftansträngningen!!!
Det kanske är Czar vi har då. Fanns den sorten när vår trädgård anlades på 30-talet?
Förutom de krikonträd, som vi också har, så finns krikon vilda(förvildade) litet varstans i trakten. De kan smaka rätt så olika. Tycker bäst om de blå. De gula är litet menlösa i smaken.

Plommonsorten Czar är en ganska modern sort från England som kom till Sverige i början av 1900-talet. Den var populär ett tag eftersom den är härdig och ger tidig skörd och dessutom självfertil som då inte var så vanligt. Den har blivit mindre vanlig i vanlig handel men jag brukar rekommendera och säljer av den den för oss som har lite nordligt klimat. Skörden av alla bär och frukter är beroende på föregående sommar då blomanlagen bildas. Kraftig gödsling brukar normalt leda till ökad tillväxt och det i sin tur brukar ge sämre skörd. Gödsling till alla träd ska ske när de små sugrötterna finns. Som huvudregel kan man säga att kronans yta brukar motsvara rötternas yta och sugrötterna finns i störst mängd i utkanten av det stora rotsystemet. Ett gammalt träd kan starta om vid gödsling men brukar normalt inte ge större förrän något år senare
Krikon kan visserligen teoretiskt även ha gula frukter och i så fall vara en albinosform, men jag har aldrig hört talas om gula krikon. Det är säkert någon plommonsort t.ex allmänt gulplommon. Krikon har föresten tornar som plommon saknar.

I så fall har jag kanske blandat ihop det. Trodde att krikon och de som vi kallar Mirabeller är samma sak, men det är det kanske inte. Mirabellerna är gula ibland, men som sagt så tycker jag att de jag smakat har en litet fadd smak. De gula mirabellerna har jag sett på några olika platser, så de är inte så unika.