Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 2241 ggr
davidia
0

Frösått för första gången

för några dagar sen så satt jag fröer för första gången i mitt liv.trodde aldrig att det skulle ta sig men det har det gjort.ser det sticker upp små huvud i jorden.va kul!jag har satt Lövkoja.luktärt.och igår satte jag krasse.

Christina
0

Visst är det en härlig känsla! Att du genom att ha placerat fröet i jorden och ge det fukt och värme får det att gro?

För många av våra vanligaste sommarblommor, är april rätt lagom tid att fröså för oss som bor i Mellansverige och uppåt.

Christina
0

Jag har själv en del fröer av ettåriga sommarblommor kvar att så. Märkte förra året att de jag sådde i april snart växte ifatt de jag sått redan i mars.

Bjornen
0

Det är endast mycket långsamt växande växter som ska sås tidigt. Lövkoja och luktärt bör helst sås i kallhus så att de får känna av lite svalare nätter. Krasse som är känslig för frost måste ha frostfritt. Jag brukar så krasse och luktärter i maj månad och då i kallhus. Vid inomhussådd kan man minska på temperaturen så blir de inte så långa och rangliga eftersom det nästan alltid är för mörkt inomhus i förhållandet till temperatur. Luktärter måste avhärdas mycket noggrant innan de planteras ut och för dem är intensiv sol det värsta. Om de inte avhärdas noggrant brukar hela växten förtvina i solen och det kommer ut nya skott från roten, men då har man gått miste om fördelen att så tidigt.

davidia
0

men det går väl att ställa dom i källaren.där är det ju svalare

UlrikaA
0

Jovisst kan du ha frösådder i källaren, men du måste ha belysning som motsvarar dagsljus. Det går att åstadkomma genom lysrör som hänger nära sådderna, det finns speciella lysrör för växter, men det går bra med vanliga också.