Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 7144 ggr
zeretki
0

Bästa såjorden?

Hejsan! Jag är rätt ny här och har inte så mycket att tillägga till diskussionerna (eftersom jag är total nybörjare) men jag läser nästan allt. ;)

Nu är det ju snart dags att så fröer och jag undrar över såjord. Vilket märke är bra kvalitet? Hur vet man vilken kvalitet en påse såjord har? Vad har ni för erfarenheter och tips? Jag vill gärna ha en sort som är bra, inte välja den billigaste. :)

--Freja

jazza
0

Jag använder Hasselfors S-jord  … tycker att den varit bra och har fått den rekommenderad av andra…

Åsa S
0

Japp Hasselfors S-jord den med älgen på är utmärkt, säljs i 50 liters säckar så literpriset blir ganska lågt.

kickboard
0

Spelar ingen större roll vad man använder, har jag märkt genom åren. Jag tar vad som råkar finnas hemma, men den kraftigaste svartmyllan är inte så bra. Då kan fröna "gå tillbaka i jorden". Vanlig torv funkar däremot utmärkt.

Lillianna
1

Jag sår endast i Hasselfors U-jord. Kallsådd. Kanske något dyr jord men väl värd varenda krona. Sår runt jul och ställer ut i snön efter några timmar. Det gror så snällt i april-juni och sen skolar jag aldrig om utan planterar direkt ut i rabatterna.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

#4 När brukar du plantera ut dina kallsådda perenner? Redan under våren/försommaren eller väntar du till hösten? Eller bedömer du helt enkelt efter hur stadiga de olika plantorna blivit?

Lillianna
1