Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 7144 ggr
zeretki
0

Bästa såjorden?

Hejsan! Jag är rätt ny här och har inte så mycket att tillägga till diskussionerna (eftersom jag är total nybörjare) men jag läser nästan allt. ;)

Nu är det ju snart dags att så fröer och jag undrar över såjord. Vilket märke är bra kvalitet? Hur vet man vilken kvalitet en påse såjord har? Vad har ni för erfarenheter och tips? Jag vill gärna ha en sort som är bra, inte välja den billigaste. :)

--Freja

jazza
0

Jag använder Hasselfors S-jord  … tycker att den varit bra och har fått den rekommenderad av andra…

Åsa S
0

Japp Hasselfors S-jord den med älgen på är utmärkt, säljs i 50 liters säckar så literpriset blir ganska lågt.

kickboard
0

Spelar ingen större roll vad man använder, har jag märkt genom åren. Jag tar vad som råkar finnas hemma, men den kraftigaste svartmyllan är inte så bra. Då kan fröna "gå tillbaka i jorden". Vanlig torv funkar däremot utmärkt.

Lillianna
1

Jag sår endast i Hasselfors U-jord. Kallsådd. Kanske något dyr jord men väl värd varenda krona. Sår runt jul och ställer ut i snön efter några timmar. Det gror så snällt i april-juni och sen skolar jag aldrig om utan planterar direkt ut i rabatterna.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Christina
0

#4 När brukar du plantera ut dina kallsådda perenner? Redan under våren/försommaren eller väntar du till hösten? Eller bedömer du helt enkelt efter hur stadiga de olika plantorna blivit?

Lillianna
1

#Christina. Jag har gjort 'kallsådd' under några års tid och det har fungerat ypperligt bra och smidigt. med mycket bra resultat dessutom!! Jag har oftast haft som mål att hinna plantera ut alla sådderna före juni slut men det brukart alltid finnas några kvar i augusti ändå. Har väl sått ungefär 300st åt gången så det tar ett tag med skyltar och allt sånt. De brukar växa på sig rejält när de kommer ut i rabatten även om de knappt hade fått karaktärsblad vid utplanteringen. Men sånna minismåttingar måste passas med vatten ifall det är sån torka som det var förra sommaren, men de måste de ju ännu mer om de står kvar i sina krukor och svettas.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Scilla
0

Jag har använt en dålig leverans såjord ett år och det var inte roligt… Fick så om i princip allt. Funkar ju om man gör det som hobby, men när man ska ha lönsamhet i det hela är det ju smärre katastrof. I allmänhet använder jag hasselfors jord.

Humlan
0

Jag har oxå hört att det inte spelar nån större roll vad man sår i för jord. Enligt ett test en trädgårdsbloggare hade gjort på Alnarps lantbruksuniversitet så var det knappt märkbar skillnad tydligen. Lite logiskt kanske, för i naturen finns det ju ingen så-jord. Jag kör oxå med Hasselfors s-jord eller Emmaljungas, åtminstone till en början, när säcken är slut brukar det bli plantjord av fin kvalité. Orkar inte jaga runt efter så-jord.

Men i övrigt är det skillnad på såjord och såjord. Så-jorden som är av märket "Topline" (som man kan köpa på Bauhaus bla) använde jag första året innan jag "visste bättre", trist jord som inte höll fukt, fick hård yta & var allmänt besvärlig att ha med att göra. När jag gick över till Hasselfors så blev det himla skillnad. Man kan med ögat se skillnaden på kvalitén. Men som sagt av ren latehet så använder jag för det mesta bra plantjord.

magma
0

Jag lägger näringsrik, bra planteringsjord i 2/3 av krukan. Sedan ett tunt lager såjord- eller enbart sand. Sedan sår jag fröna och täcker med antingen sand, lite såjord eller perlit om de är ljusgroende. När fröna grott och fått lite rötter så når de ner till den "riktiga" jorden och jag behöver inte vara så snabb med omskolningen. Sanden gör att det aldrig möglar eller förtvinar, jättebra! Ja, det förtvinar aldrig så länge jag vattnar, förstås.Flört

Åsa S
0

Det är en god tanke med vanlig jord i botten och såjord överst men tyvärr funkar ju inte naturen som man vill. Växtnäringsjonerna är rörliga och naturen strävar hela tiden efter jämnvikt så, så snabbt du vattnar vandrar växtnäringsjoner från den näringsrika jorden upp till den näringsfattiga såjorden för att jämna ut så det är samma koncentration av växtnäring överallt i krukan.

magma
0

Aha, tja det brukar fungera bra ivartfall, både vad gäller groningen och utvecklingen därefter. Oftast så sår jag i ett rent lager sand och täcker med sand, men jag har ju inte mätt näringsinnehållet i sanden efter vattning iofs.Flört

Bjornen
0

Bästa såjorden är om vanlig planteringsjord blandas med sand eller annat poröst material. Såjord är onödigt mager och dessutom dyrare än vanlig planteringsjord. De allra flesta växter behöver näringsrikare jord före omskolningen. Känsliga sorter kan vara bra att använda sand för täckning av fröna men det bör vara jord under fröna. Vanlig planteringsjord eller torv innebär att jorden riskerar att bli för fuktig och det kan innebära risk för mögelangrepp. Egen kompostjord är allra bäst men kan behöva blandas med magrare material eftersom kompostjorden kan vara onödigt näringsrik.

magma
0

Att blanda planteringsjord med perlit brukar bli fluffigt och bra:) Har gått över från småleca till perliten.