Rosor från bygghandeln
Jag var på en supermarket/bygghandel häromdagen och tittade på plantor och buskar. De hade ett flertal Rosor som jag vill ha, bland annat Nina Weibull, Friesia, Queen Elizabeth och några till. De var behandlade med något grönt klägg längs ut på grenarna, vad är det för nåt? Och kan man lita på att Rosor köpta från billiga butiker som den här kommer rota sig och växa?
Jag har köpte många s.k. minirosor från supermarkets och liknande, och de flesta har överlevt flera år och vuxit till sig. (Och blivit nära en meter höga!) Men stora rosbuskar har jag inte vågat mig på att köpa från såna butiker förut. Vad tror ni?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det gröna klegget är vax som man stryker på för att skydda dem från uttorkning, detta vaxet ska sitta kvar och trilla bort naturligt. Visst kan man köpa Rosor i bygghandeln ofta är de dock lite mindre plantor + de sorter som de säljer som de du räknade upp är inga långlivade Rosor man kan behöva byta ut dem med 5-10års mellanrum.
Det finns många andra rossorter som kan leva 100-200år eller mer som säljs i trädgårdsbutiken, ofta är de dock dyrare de kanske kostar en 100-150kr men i längden blir det ju billigare eftersom man inte behöver byta ut dem och många av dessa rossorter behöver inte pysslas om så hemskt mycket som de kortlivade kraftigt förädlade sorterna.

Har du några förslag på sorter som är mer långlivade?
www.stuteriprecious.se
Vilken växtzon bor du i? Färg på rosen? Ska den remontera eller går det bra med engångsblommande som får vackra nypon? Vilket läge ska den placeras i (sol, vilken jord, fristående eller i grupp), hur hög får den bli?
Jag gillar Queen Elisabeth. En riktig "marsipanros", som trots läget överlevt i snart 7 år om jag minsn rätt. Jag bor i zon 4, på gränsen till 5, och de sitter inklämda mot dammens "vägg" med icke existerande gödsling eller jordförbättring sedan de planterades. De brukar frysa ner men de sista 10-15 cm längst ned mot marken brukar klara sig. De kommer igång i juli och blommar sist av alla blommor i trädgården så länge jag är med och nyper av gammalt och överblommat. MEN, visst börjar de ge med sig en del, så jag ska nog snart ta och försöka mig på och se om en flytt och lite omvårdnad kan få dem att leva upp några år till.
Friesia har jag haft men det var en chansning som inte gick bra- den dog första vintern.
Nina Weibull är jag inte så förtjust i, om jag kommer ihåg rätt dvs. *s* Så den har jag ingen erfarenhet av!

Gallicarosorna är lättodlade och ofta friska. De blommar bara en gång, men det gör syrener också. Och ändå vill vi ju ha syrener eller hur? Du kan alltid kombinera olika engångsblommare med olika blomningstid, så att blomningen känns längre.
Jag är väldigt förtjust i olika varianter av honungsrosen som är en starkväxande klätterros. Om man kombinerar Hybridan, med Lykkefund och Starkodder får man en blomning som varar i en månad. De ser alla tre ungefär lika ut, men blommar i tur och ordning.

Tack Chistina!
#3 Jag bor i zon 4, med allt från ren sand till ren lera på tomten, så jag kan "mixtra ihop" rätt jord för de flesta plantor. (Inbillar jag mig.) Rosor är min passion i alla trädgårdar, men jag föredrar Rosor som har stora blommor liknande Peace, Kleopatra, Königin der Rosen och Summer Palace, mfl. Inte så förtjust i enkla blommor eller alltför pionliknande sorter. Renaissance-rosorna är väl i "största laget" för mig. Eftersom jag älskar dem vill jag ju att de ska blomma hela året, men det är väl kanske lite för mycket begärt…? 
Just Kleopatra skulle jag önska var härdig i zon 4, men jag hittar bara att den kan fungera i zon 3 och 4 inom parentes. Nån här som kan ge mig mod att våga prova med en sån här, i nån varm och solig hörna kanske…?
www.stuteriprecious.se

Är man förälskad i en viss ros är det klart man ska testa. Men då vara beredd på att det kan misslyckas. De Rosor som du nämner tillhör en grupp som kallas tehybrider. Kräver rätt mycket av omvårdnad och växtplats. God och genomsläpplig jord, varm och solig växtplats, samt intensiv skötsel, bland annat med tanke på beskärning och vintertäckning.
Varför inte testa Bonica 82 ? En helt fantastiskt lättskött och rikblommande ros. Perfekt på alla sätt - om den bara hade doft. För det har den inte.
Jungfrurosen = Maidens blush är en ganska långlivad ros med vackra rosa blommor, engångsblommande dock och den kan bli en riktigt stor buske. Brukar kräva lite skötsel bara lite lätta gallringar behöver man göra efter att den fått växa fritt i ca 5år. + kanske något spadtag gödsel på våren och vatten vid behov.
Rosa mundi, Ispahan, Rose de recht, Apotekarros (Officinalis) är andra härdiga lättskötta Rosor som brukar leva länge och som även de räcker att göra lätta gallringar i när de blivit runt 5år.
I ett lite magrare läge kan en pimpinellros funka utmärkt ex. Stanwell Perpetual som remonterar. Sorten kan klippas med häcksax när den börjar bli riktigt stor.
Nevada är en av mina favoriter men den har enkla Rosor. Vår buske är runt 2m hög och ungefär lika bred och den ser verkligen ut som ett snötäckt berg då den blommar tidigt på sommaren med stora vita blommor á la näsdukar. Och allt jag gjort under de 10år den stått där är att ge lite gödning på våren + lite vatten vid behov. Ca 2-3grenar som blivit avbrutna är allt jag klippt bort, inget brukar skadas av vintern.
Bilder och info kan man även hitta på Ao T:s roslista
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/
+ hos rosenposten

Rose de Recht (doftar fantastiskt!!), Rosa Mundi, och Stanwell Perpertual har jag i min trädgård. Underbara Rosor alla tre. Stanwell doftar oxå alldeles fantastiskt. I år så funderar jag på att utöka med både Apotekarrosen och Ispahan. Ispahan skulle jag köpt förra året redan men så blev det inte, men i år kanske?