Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: annat-som-lever
Läst 1390 ggr
Christina
0

Snön ligger vit på taken

När jag sent omsider vaknar idag annandag påsk. Och jag har bilen fullproppad med nya blänkande trädgårdsredskap, pallar, skuggväv, plantor - redo att dra till landet för att odla min trädgård Skrikandes

davidia
0

ja vi har också fått snö….så jag fick ta in mina blomlådor och blomhinkar igår kväll….

Christina
0

Visserligen hade väderlekstjänsten utlovat det här vädret. Men på nåt sätt trodde jag inte det gällde mig…..

Aprilsnö är fåragö - alltså rena gödseln för bondens fåror i åkern. Egentligen ska man vara glad för all nederbörd före midsommar.

Försöker jag intala mig, där jag snopet tittar ut genom fönstret.

Christina
0

April våt och maj kall fyller bondens lada all.

Finns flera ordspråk att trösta sig med?

Diana61
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OK, vad händer? Har jag missat hela sommaren och hösten??

Såhär såg det ut genom fönstret när jag vaknade idag!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och såhär såg det ut igår… eller i våras Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

davidia
0

sådär ser det ut här med.inge roligt alls….

davidia
0

vi får trösta oss med att det blir varmt och soligt till helgen!

Christina
0

Sitter inne och lyssnar på Odla med P1 som jag ofta missar annars. Tycker ofta radioprogrammen är bättre än TV:s trädgårdsprogram.

davidia
0

så då blir det ingen odling på landet idag då christina?

Christina
0

Nja - jag åker nog ut i alla fall senare på dagen. Men först ska jag hälsa på min 87-åriga mamma. Har köpt en mängd penséer för att plantera i hennes balkonglåda, men nu kommer hon att tycka jag är tokig om jag försöker.

Christina
0

En gång till - missa inte Odla med P1 : P1 måndagar 10.03, repris natt mot tisdagar 00.03 samt lördagar 11.35.

Ahnna
0

Här har det också snöat, men det mesta har smält bort igen. Men det snöar fortfarande lite i vinden och det är kyyyyligt! Sådär så att jag måste elda i pannan fast det inte ens är lunchtid. (De senaste veckorna har jag bara behövt elda kvällstid om ens det.)

Det är så typiskt, igår beskar jag ett äppeltråd, fixade med rabatter och planterade om en klängros och sånt där "pyssel", och idag skulle jag plantera lite vårlökar. Men det sket sig ju…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Vårlökarna kan du ju alltid plantera ändå. Och dina grannar kommer att få roligt om de ser dig rumstera i trädgården med en spade idag Glad

Christina
0

Så här säger bondepraktikan om april:

April märkesdagar: 4/4 Ambrosius var inte populär med sitt snöfall. Den dagen var Ambrosius ute och körde med sina vita hästar. 14-16/4 "Nysommarnätterna" skall vara likadana för då kan man lita på att det blir en bra sommar. (Lappland) 25/4 Marcusdagen kännetecknas av kyla och av en ovanligt frisk och välgörande luft, så skön att vädrar man kläderna den dagen så kommer den inga mal i dem. (Småland) April är något opålitlig. Mars med sitt stora skägg, lockar barnen utom vägg. April med sitt stora skinn, motar dem åter in. (Södermanland) Även i Hedeviken i Jämtland är man tveksam: Om april biter sig in skall den smeka sig ut - och omvänt.