Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 10828 ggr
krimskrams
0

Rangliga tomater!

Jag har försått tomatplantor av olika sort! jag haer haft dem under lysrör varje dag, och även gödslat regelbundet!

Nu är dock mina plantor väldigt rangliga, vad har jag gjort fel?

Vad kan jag göra nu? Ska plantera ut dem i kallväxthus, men inte ännu, eftersom jag bor i zpn 4-5!

Blir för dyrt med tilläggsvärme i växthuset nämligen!

Kan man på nåt sätt öka den framtida "knubbigheten" på plantorna?

Mina chiliplantor blev åxå långa o rangliga och paprikaplantorna små o knubbiga trots att de är olade samma dag o i samma jord och har fått exakt samma möjligheter…vad kan detta bero på?

Bjornen
1

Långa tomatplantor klipper man itu och får flera. Det måste finnas minst ett bladpar på varje stickling. Spar ena sidans tjuv och det blir en ny planta. Tjuvar ger ofta tidigare blomning än huvudstammen. Tomater får mycket lätt rötter och även på stammen, så man behöver inte skära av sticklingen strax nedanför noden.

Åsa S
0

Man kan plantera ner dem djupt i ex. mjölkkartonger

Vad du gjort för fel kanske ställt dem för tätt så inte ljuset kunnat komma ner i plantorna, kanske du haft ljuset högre upp än ca 1dm ovanför plantorna, eller så odlar du högväxande tomatsrter de är rangligare än busktomater även i barnstadiet

[Asta]
1

På TV häromdagen så hade de rangliga tomatplantor. Där sa de precis som Björnen att de fick rötter längs med stammen, men istället för att toppa dem så stoppade han ner dem djupti jorden när han omskolade dem. Dvs planterade dem helt enkelt djupare varvid stammen automatiskt blev kortare.

krimskrams
0

Jag har gjort just det! Jag har planterat tomaterna o mjölkburkar för att de skulle vara mindre rangliga och även utveckla rötter på stjälken! men nu är det rangliga igen!

Björnen: Hur ska man bete sig när man klipper de itu?

Är det bara att snippa rakt av?

Nu är de väl ca ½ meter i höjd om man mäter från bottnen av mjölkburken den är planterad i!

Åsa S
0

0,5m när de sitter i mjölkpaket låter inte som speciellt rangliga utan mera normala plantor.

(de du ser i handeln som plantor är ofta sorter som har så kompakt växtsätt, de är ofta fina som plantor och är framodlade för att plantorna ska se snygga ut, tyvärr är inte frukten någon höjdare oftast)

kickboard
0

I år använde jag en ljusterapilampa som extraljus efter skymningen till kl 23 och alla mina frösådder mådde bra av den och mina tomatplantor har redan knoppar.

MaMaMade
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina tomatplantor är nu ca ½ m långa, omskolade till stora o djupa krukor (sätter dem alltid i botten så de ska utveckla mkt rötter längs med stammen). De är allt från spinkiga till tjocka, beroende på sorter.

Ett fel jag ofta gjorde under de första åren var att sätta dem för tidigt. Kör igång värme i växthuset (nattetid) till helgen. En vecka senare än vanligt men det har varit ovanligt kallt här i år (bor i Västerbotten, zon 6). Ställer plantorna i frigolitlådor o till natten täcker jag över dem med en annan frigolitlåda, kör en kupévärmare nattetid, funkar finfint o brukar få kraftiga fina plantor!

Bjornen
0

Normalt använder man en vass kniv när man tar sticklingar. Men när det gäller tomater är det enklare med en vass sax.

Problemet med sådd inomhus är att värmen är för hög efter ljuset. Riktigt knubbiga plator får man lättare om nattemperaturen är lägre och 8-10 grader kan vara idealet om inte det är för fuktig luft. Odling i mindre växthus ger oftast en bättre balans mellan dag- och nattemperatur, men där kan det bli för hög luftfuktighet särskilt under nätterna och då kan de skadas av fukten vid lite lägre temperaturer.

De flesta växter behöver även mörker under natten för att utvecklas bra ocg belysning dygnet runt kan påverka tillväxten negativt.

krimskrams
0

Problemet med mina plantor nu är att de börjar vika sig dubbelt o vill inte längre stå vackert i sina mjölkburkar! Antar att bästa sättet att få dem stånd-aktiga igen är att binda dem mot någon pinne!

Jag tycker att mina ser så rangliga ut eftersom de är långa, men har så smal stam! Kanske det beror på sorten…har ju flera olika

Eller skulle det vara bättre att klippa av de riktigt långa plantorna!

jag har inte möjlighet att knyta upp dem med snöre i taket ännu inomhus! Växthuset är kallväxthus o det tar nog ett tag ännu före jag vågar plantera dem i det!

Maria
0

Jag har haft mängder med olika tomater genom åren och vissa har varit rangliga som du beskriver och dessa har jag stöttat med pinnar eller tråd.

De behöver kanske också en större kruka än mjölkburken och då kan du ju som redan har skrivits plantera dem djupare.

/Maria

Bjornen
0

Ett sätt att minska längdtillväxten på tomater är att låta plantorna sloka mellan vattningarna, vilket håller tillbaks längdtillväxten. Jag har inte märkt att det påverkar den senare skörden. Sedan de börjat blomma bör de dock ha jämn och regelbunden vattning.