Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 12430 ggr
Niinis
20

Svarta prickar på paprikaplanta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är ny på denna sida, hänger mer på djursidorna av iFokus men har nu hittat hit också :)

Har en liten fråga, har försökt att leta runt på nätet och allt möjligt men har inte blivit speciellt mycket klokare..
Det är så att jag har 2 st mycket fina paprikaplantor. Inne på sin andra delning nu så de är riktigt stora och fina plantor.. Grejen är bara att jag upptäckte för någon dag sedan att det kröp massa svarta små prickar på undersidan av bladen?! Har duschat plantorna 2 gånger redan men det finns fortfarande kvar svarta prickar.. =/

Vad är det för något och hur tusan blir jag av med det?! Antar att det är något slags djur som suger näring ur bladen, för bladen har blivit lite prickiga på ovansidan. Vill ju att mina fina plantor ska fortsätta växa och må bra!

Försökte ta bild på det men det är ju inte lätt.. Man ser det på vänstra sidan av bladet!

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig!

MoaL
1

Jag hittade hit via funktionen "senaste inlägg på iFokus", så jag är absolut ingen expert. :P Dock har jag också haft sådana där små svarta prickar/insekter/kvalster/whatever de nu är på mina växter, framförallt på min murgröna. Växterna for dock inte märkbart illa av dem, trots att det myllrade av krypen överallt. :S Jag kanske ska tillägga att jag inte har några gröna fingrar för fem öre, så min uppmärksamhet gentemot mina stackars växter begränsar sig i princip bara till att jag vattnar dem med jämna mellanrum. ^^ Annars hade jag nog upptäckt krypen tidigare.
Mosas/dör de i princip direkt du rör vid dem?

Jag behandlade inte mina växter på något vis, jag tog bara en liten bit fuktigt tyg och torkade av de flesta av bladen jag kom åt ett par gånger med några dagars mellanrum. Eftersom krypen dör på en gång man snuddar vid dem räcker det med en väldigt varlig avtorkning. :) Efter en ganska kort tid var alla kryp borta, så avtorkningen verkar ju ha fungerat.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor