Gnagade äppelträd!
Märkte just att flera harar ätit på våra 3 äppelträd, suck!
De hade gragat av nästan alla kvistar, dock inte på själva stammen!
Kommer det att växa ut nya kvistar eller är det stor sannolikhet att jag får köpa nya träd i vår?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Granne fick sina äppelträd "beskurna" av rådjuren för några år sedan. Träden lever o mår bara bra men ngn frukt har det inte blivit än vad jag vet. (Det var en *kraftfull* beskärning av de flesta grenarna.)

Jo kraftfull minsann, men vi skulle ändå inte ha fått nån frukt på våra träd i år heller, eftersom vi planterade dem förra hösten! Man får väl nog säkert vänta en 4-5 år nu före man får frukt : (
Äppelträd är ganska så envisa faktiskt, finns det bara något litet blivande öga kvar så klarar den sig nog!
Själv fick vi såga ner ett stort gammalt äppelträd, 50 cm i diameter (som dessutom är ihåligt) efter att hela gått av ca 150 cm ovan mark. Det såg helt ruttet och fallfärdigt ut (men det fick vara när det var 50 cm snö till våren), men nu ser det ut som en stor häxkvast med en massa grenar och skott!
Hakuna matata!

Så länge stammen inte är barkad runt om överlever trädet och bildar nya grenar från vilande knoppar. Det blir bara en fördröjning av tillväxt och skörd. Viktigt att de beskärs rätt för att det inte ska bli en äppelbuske.

Stammen är inte barkad runt om, men hararna har gnagat av alla utstående grenar, så jag kan inte alls se några knoppar nu!