Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 1273 ggr
davidia
0

Sätta ut rosen

igår var fick jag en stor ros av min sambo,nu undrar jag när jag kan plantera ut denna buske i trädgården?spelar det nån soll vart jag sätter den eller trivs dom överallt?

Åsa S
0

Det beror på vad det är för sorts ros en del kan sitta magert och torrt och andra inte. Sol brukar dock Rosor gilla,  men de gillar ofta inte att sitta upptryckta mot en solig husvägg = stor risk för mjöldagg på en del rossorter.

davidia
0

vet inte vad det är för sort…..hade varit roligt att veta.

Christina
0

Du kan plantera den nu. En alldeles utmärkt tid. Gräv en rejäl grop minst 50 cm djup och jordförbättra vid behov. Själv har jag så mager jord att jag häller en halvsäck rosjord i varje rosgrop och blandar med befintlig jord, lite grus och gamla torra växtdelar, så jorden blir porös och fukthållande.

Är rosen i en kruka? Fanns ingen liten namnlapp på stammen närmast jorden?

davidia
0

ja det är en ros i kruka.med stora Rosor på.ca 9 Rosor på den.så dom inte fryser sönder om jag ställer ut den.nix finns ingen namnlapp på den….

Christina
0

Oj så den är i full blom! Då skulle jag inte våga ställa ut den, utan njuta av blomningen inomhus tills vidare. Sedan klippa ner den och plantera den och se om det kommer en blomning till.

davidia
0

ja den är i full blom.jätte vacker.

Christina
0

Kan du inte ta ett foto,  så vi kan försöka gissa vad den heter?

davidia
0

jag har tappat bort sladden till kameran så jag kan tyvärr inte visa…..har letat och letat men hittar den inte.men ska fortsätta leta imorgon så får jag se om jag hittar den.

magma
0

Oj, tjusigt! Som du redan har fått bra råd om, så behåll den inne tills blomningen är över och tills den värsta frostrisken gett sig.

Har du möjlighet så ställ den gärna svalt nattetid och fukta blad/grenar då och då med vatten i sprayflaska så trivs den bra. Och du minskar risken för att få löss och annat trist innan du hinner få ut den.