Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6273 ggr
Lillyblossom
0

Vitlök?

Varför finns inte vitlök i de stora trädgårdsbutikerna för? Var hittar men dom då? Gick ju tydligen inte med dom från mataffären.

Åsa S
0

Ibland har trädgårdsbutikerna vitlöksutsäde tidigt på hösten. Man måste vara tidigt ute för att köpa utsäde, törnviks frö och tomatklubben brukar också ha utsäde men vid denna tid är nog det mesta slut.

MissMullig
0

Blomster landet i Sthlm har sen finns det ju utsäde på nätet att skicka efter om man vill det

Lillyblossom
0

OK! Tack! :D

filuring
0

Jag köpte vitlök på en blomsteraffär i förra veckan! Låg bland de andra lökarna!

Men hur är det med vitlöken ska den planteras i år och sedan skördas nästa år?

Har ingen erfarenhet av vitlök, dela gärna mer er av era erfarenheter och hur ni gjort. Från plantering till skörd!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad jag vet ska den planteras på hösten. Jag har fått vitlök från klyftor från mataffären. Tror det är lättast om löken fått en liten grodd innan man sår så man vet att den lever. Mina brukar få grodd när dom legat i kylen ett tag.

Skynda långsamt så går det fortare.

Åsa S
0

Det går att plantera tidigt på våren men skörden brukar inte bli riktigt lika bra. Sättlökar inköpta under våren måste planeras på våren brukar inte gå bra att spara till hösten

filuring
0

Tack för svar! =)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

MissMullig
0

Går ju plantera på våren men då kan de ju stanna till året efter.

Eller har jag fattat helt fel?

Bjornen
0

Vitlök är normalt härdig och kan stå ute året runt. Vid mycket fuktig höst och vinter kan de ruttna och om man har tung fuktig jord är vårplantering att föredra. Kan ibland gå i frö om de funnits i jorden mer än ett år utan delning.