Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2700 ggr
Tallullah
0

Växter istället før gräs

Jag har en liten parkeringsplads som är upphøgd framtill…där växer gräs på sommaren,men det är så svårt å klippa eftersom det är ganske brant…jag skulle vilja ha krypande växter istället,men slippa luka…och sen är det det här med alla dom olika zonerna. Jag bor i Värmland så då borde jag kanske ha växter som hør till zon 5 el 6? Det är sol hela dagen på det här stället så det får vara nåt som tål solen.

Vilka växter skulle ni rekomendera?

Socktrollet
0

I boken "Möjligheternas Trädgård - en trädgård för alla" föreslås en blandning av gåsört, smultron och backtimjan som alternativ till gräsmatta. De tål att trampas på, behöver inte klippas, och växer gärna i en hårdgjord yta av stenmjöl som även är bättre än vanlig gräsmatta för den som behöver köra rullstol… och jag tror att de trivs bra i en solig slänt med.

Tallullah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej…tack så mycket:) Då ska jag forsøka plantera det.

Dragon77
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eller… Marktäckande Rosor, typ the fairy..

Bjornen
0

Backtimjan, silverarv, solvända (endast sticklingsförökade då frösådda har tveksam härdighet) och mossflox är några exempel på tåliga växter i solläge och gärna lättare jord.

Gåsört vill helst ha lite fuktigare och tyngre jordar och bra tung trampad mark. Smultron har ett svagt rotsystem och därför inte så lämplig på torr jord utan föredrar lite bättre jord.