kompostlarver??
Kanske nån kan hjälpa mig. Jag gräver i min kompost o det är massor med korta böjda larver ca 1cm tjocka o ung 5 cm långa, gulvita. Vet nån vad det är och gör det nåt om de kommer med i landen där jag tänkte fylla på med kompostjorden som är väldigt fin annars. Behöver jag plocka bort larverna?
Med största sannolikhet är larverna av någon av de skalbaggearter som har larver som lever på förmultnande växtdelar och som ofta finns i kompostjord, de ger sig inte på de levande växterna så du kan använda jorden utan att plocka bort larverna.

Tack för det svaret - bra att veta. Jag har dem också i min kompost.

Tack
Skönt att veta.

Ja, precis så ser de ut. Är det ok att lägga ut jord med såna i? De äter inte av lökar eller växter?

Vet faktiskt inte, men jag tror inte att de gör någon skada. Vi har använt gödsel med sådana i och har aldrig märkt någon skada.
Däremot är Noshornsbaggar inte så vanliga och eftersom de är beroende av larvplatser där de kan vara i flera år, så brukar jag gräva ner de jag hittar på en annan plats i stacken. De som ändå hamnar i planteringar är antagligen dödsdömda.