Vad skall jag göra?
I all iver för två somrar sen så tänkte jag bygga mig en egen fiskedamm på gården. Började gräva och sprida ut jorden på den övriga gräsplanen för att jämna till marken.
Det har alltså inte hänt något alls med dett aoch jag har inte intresset eller ekonomin till det heller. Vad skall jag nu göra med gropen jag grävt? Det var ett gammalt kryddland så det har växt upp massor med ogräs och en del kryddor.
Har ni några tips på vad jag kan göra? Ser ju så dumt och fult ut.
Bilden kanske inte är den bästa men ni ser hur mycket den har växt igen. Djupet är ca 40-50 cm och ca 2*2 meter runt om.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja du kanske helt enkelt skulle använda plätten som trädgårdsland med enkla kryddor och annat? Eller fyll igen hålet med jord och så gräs över. Fyll med sten och gör något snyggt med en staty eller växt. Bygg ihop en liten träpall och ha stället som ett relaxdäck.
jag vet faktiskt inte ^.^ lycka till iallafall!
Where there's a will; there's a way.
Hmm det där med statyn lät ju roligt. 
Jag tänkte också på att du kanske kan bygga en "odlingslåda" med träkanter runt som en sandlåda och odla örter, sallad och annat.
Det ser alltid trevligt ut och är praktiskt och lagom.
/Maria
Skall jag fylla upp den lite? Eller bygga en liten trappa ner.?
Det ser ju lite snyggare ut om den sticker upp en bit tycker jag men det är ju en smaksak.
/Maria
Ja det är det så då måste jag ju höja gropen ännu högre.
Men jag fick en idé om hur jag kunde göra med gropen. Sätter trä mot "väggen" och sen ett mindre staket runt om gropen och sen gör jag en liten trappan ner. Hihi det kommer att bli så snyggt. 
Det lät som en bra idé också
/Maria
Jo det tycker jag med. Hoppas mannen är med på detta. Borde inte bli allt för dyrt.
För länge sedan läste jag, i en bok som handlade om täckodling, att man kan odla potatis i halm.
Jag kommer inte ihåg riktigt hur det stod. Men man får väl bottna med halm innan man "sätter" potatisen. Sedan lägga på halm och fortsätta med det allt eftersom blasten växer.
Om det funkar så borde potatisen vid skörd vara rätt ren. Alltså behöver man inte högtryckspruta potatisen som "Vad blir det för mat"-snubben gör. 
Jag skulle själv vilja testa detta men jag har ingen möjlighet till det nu.
Hmm intressant det där. Har halmen någon bra effekt som gör att det som fanns innnan inte tycker om?
Jag känner inte till någon negativ bieffekt av halm i detta sammanhanget.
Till våren (eller nu i höst) kan du göra en "sarg" och fixa fönster att lägga ovanpå till en varmkompost som du startar till våren.
Blanda på våren i gödsel (kommer inte ihåg om den ska vara brunnen eller inte) lägg på jord och så. Då kommer det igång lite tidigare eftersom "gödselhalmen" blir varm.
En liten "följd"-idé. 
Nu hänger jag inte alls med. 
När du har skördat potatisen har du ju en grop med halm kvar.
Den halmen kan användas i en varmkompost nästa vår. (Se #12)
Äh jag måste vara dum. Jag skall alltså lägga halm längst ner i gropen och sen fylla på med jord. Och sen nästa år skall jag göra en kompost i gropen? Kan jag inte ha det som ett odlingsställe varje år? Där jag odlar lite olika saker på. 
Varmkompost var fel ordval av mig.
Varmbänk heter det.
Varmbänken var bara ett förslag till nästa år där du kan vidareanvända den halmen som du odlar potatis i år. (Om du nu testar halmodlad potatis vill säga.)
Dessutom kan man ju odla potäter i däck, när vi ändå är inne på det ömnet.
Bara bra med återanvändning!
Lägg ett däck där du vill odla, sätt ner potatisen, lägg på flera däck och lite jord i takt med att det växer, så kommer rötterna bli längre när den försöker nå solen, och du får därmed högre skörd på mindre yta.
Dessutom kan man måla däcken om man tycker att det svarta är osmakligt.
lycka till med vad du planerar, kan nog bli ett hejdundrans snyggt land!
Where there's a will; there's a way.