Beskärning av äppelträd
Jag har hört att det finns mängder av olika sätt att beskära äppelträd. Det ska finnas lika många varianter som det finns trädbeskärare. :)
**
Jag nyfiken. Vilka regler utgår ni från när ni beskär era äppel träd?
**_
Tex; Igge beskär tidig vår. Han tar bort alla skott som går in mot kronan, rakt ner och rakt upp. Kortar skotten till fyra minst fjärde knopp, riktad utåt. Resultatet ska vara en luftig, rund krona med ett toppskott till driv och alla grenars yttersta skott ska vara sin grens högsta punkt. (Typ)
_
Jag böjer ner grenar för att stoppa tillväxt och främja knoppsättning och jag gör lätta gallringar i kronan under JAS (jag gör aldrig några större ingrepp, vid stora ingrepp främjar man bara vegetativ tillväxt på bekostnad av fruktsättningen) så kronan håller sig luftig och ljus kommer åt att skina på frukterna. Jag har mina äppelträd på svagväxande grundstammar så de kommer hålla sig i en mindre storlek hela livet (det funkar inte att hålla träd nere i storlek genom beskärning det blir oftast bara en massa vattenskott istället)

Låter ungefär som vi försöker göra. Jag VET att vi beskär för lite varje gång, men lyckas ändå inte förmå mig till att ta bort mer.
Försöker gå över till JAS-metoden - dvs beskära i juli-aug-sept eller då träden burit frukt. Men hos mig kommer frukten sent. Plockar plommon ända in oktober.
Vi hade en bra diskussion om det tidigare, då en del medlemmar kom med mycket goda råd och anvisningar. Läs gärna den tråden.

Oj nu skrev jag min kommentar samtidigt som Åsa S. Lyssna på hennes råd rekommenderar jag.
Som tillägg till mitt inlägg när det gäller nedböjning så böjer jag INTE ner grenarna så att de pekar neråt så trädet ser ut som som ett paraply utan jag försöker få grenarna mera vågräta. (Paraplyformningsmetoden av äpple är en typisk amatörform som inte funkar så bra böjer man för hårt blir det en skog av vattenskott på de böjda grenarna)
Har nyligen haft en kompis på besök som är "beskäreska" och hon förklarade för mig vad jag skulle göra.
Jag skulle gallra ur vattenskotten och INTE ta bort alla utan ungefär vart fjärde. Sedan så skall jag titta efter vattenskott som har sidogrenar och behålla dom men kapa toppen (den delen som går uppåt) då blir det en naturlig sidoväxt. Se till att mitten av trädet är öppen och luftig och kapa alla grenar som korsar en annan gren så det ej börja skava på varandra och bilda sår där sjukdomar kan börja gro och se till att det INTE finns några "tappar" (grenar som ej är sågade ller klippta ända in mot startgrenen den kommer från) som kan orsaka sjukdomar och sakta dö innåt. Dessutom skall man såga av allt som är dött ända in och en bit till in på friskt trä igen (in mot grenen den kommer ut från).
Hoppas ni förstår min förklaring? Så jag vet vad jag har att göra på våra två missskötta träd sedan förr-förra ägaren.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4