Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 8746 ggr
paprika80
0

Nybörjarfråga paprika

Jag har ingen erfarenhet allls av att odla grönsaker men vill gärna lära mig så jag testar att fråga om råd här.

Planterade kärnorna från en röd paprika i ett par blomkrukor för 3-4 veckor sedan. Sandblandad gjord. Nu har det kommit upp en massa plantor som är 3-5 cm höga. Jag undrar nu hur jag gör i fortsättningen. Ska jag plantera dem en och en i varsin kruka? Blir väldigt många krukor isåfall. Minst 20. Och sedan, vad ger man för näring? Jag har bara vattnat som vanligt hittills.

Ytterligare ett problem kanske, men jag bor i lägenhet och har ingen tillgång till växthus. De står bara i fönsterbrädan. ca 21 grader inne, Kan det funka så?

Kanske självklara frågor för er men jag är total nybörjare

Tack på förhand

ikna
0

Det blir kanske fler plantor än du har plats till, men använd de som ser kraftigast ut. När de har fått ett andra bladpar, lyfter du upp dem försiktigt med t.ex en sked (försök få med lite av jorden de står i) flytta över dem ( en planta per kruka)i krukor med planteringsjord, gärna naturgödslad. De behöver mycket ljus, så försök att ge dem extraljus från en lampa(lågenergi eller lysrör). Fortsätt vattna som vanligt och börja med gödning, gärna ekologisk, efter ca 6 veckor. Stötta med en pinne efterhand som de växer.  Det går bra att ha dem på fönsterbrädan. Till sommaren kan du sätta ut dem om du har möjlighet, det kan vara svårt att få paprikor inomhus, men jag vet någon som lyckats.

Lycka till!

paprika80
0

Tack för ditt svar :)

Jag har en balkong där det brukar blåsa rätt mycket tyvärr. Hoppas de inte är så känsliga för det

Mimmi2
0

Hej!

När det är dags att placera plantorna utomhus, är det viktigt att du avhärdar dom..  dvs. låt de stå ute bara en liten stund varje dag, öka på tiden för var dag, tills du anser att de kan klara sig ute hela dygnet.  Ställer du bara ut dem direkt från innevistelse, är risken överhängande att plantorna dör för dig.

Reckotch@hotmail.com
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nyfiken, hur har det gått med TS frön?

Jag har ställt liknande frågor och här ser jag nu (efter att jag skrivit frågorna i en ny tråd) att jag fått svar på några av dem! :]

Where there's a will; there's a way.