Paradisbuske - hur?
Vi har flera gamla paradisbuskar här hemma, de är runt 20 år gamla allihop, växer och fröjdas.
Jag har dock beskurit dem en hel del nyligen efter som de började växa upp mot andra våningen samt förstöra husfassaden (de står intill huset), så jag har tagit bort de allra längsta grenarna samt de grövre. Ca 50-60% av buskarna är nerkapade.
Jag vill ju att den ska växa om från början och få den lite lägre och buskigare, och har just nu spart alla nya skott som kommer, men vissa av dem är ju redan längre än vad jag är. Ska jag låta dessa skotten vara kvar och ta bort dem i nästa vända när jag tar bort de andra gamla grenarna, eller ska jag ta bort dem redan nu? Ingen av dem har direkta grenar utan det är bara långa fiskespön allihop ungefär. Mellan 1-1.5 meter.
Och kommer det skjuta nya skott från rötterna i sommar, eller blir det först nästa vår - hur lång tid tar det innan det blir några blommor på dessa (tänkte ta resten när de börjat blomma).
Tacksam för hjälp! ^^
För övrigt… Hur långt ner ska man ta av grenarna? Vi tog av dem ca 20-30 cm över marken (de flesta gick inte ens att få kortare), men de kanske borde tas av i markytan… eller? De få pinnar som en gång varit kapade hade i.af torkat/ruttnat så de var bara att plocka bort för hand.
Hakuna matata!