Nybörjare i naturen
Hjälp !
vår otrolig stor uteplats på stolta 8*2 m ser ut som efter ett bombinslag och vi funderar på att anlägga en rabatt istället för ännu en grässplätt som lär bara vissna i skuggan.
Tankarna så långt är att det ska helst vara förlåtande plantor ( jag har inte särskilt stor erfarenhet med trädgårdar), helst flerårig, gärna med olika blomstertider och som tål halvskugga.
Förutom 2 små idegranhybrider, en trotsig liten syrén och en ännu trotsigare krypros finns det just nu en ledsen grässmatta och stora hål i marken efter ett påbyggnadsprojekt av husägaren (kranen som lyfte upp moduler stod i vår trädgård).
Mina tankar så långt är att beställa in ca 2-3 m3 jord och att jämna till marken, evt samtidig lägga om gångplattorna som tyvärr också har börjat glida omkring. En liten spaljé vid ena kortsidan med ros och klematis i höst , den andra kostsidan är en brandtrappa, och sen… vet jag inte vidare:(
Solen finns på platsen hela förmiddagen. Jag vill gärna ha en uteplats som har glada färger eftersom huset är ganska blek av sig.
Tacksam om någon visste vad jag kan göra med min lilla plätt.

Det kan bli jättefint med enkla medel tror jag. Om du har halvskugga skulle jag föreslå olika geranium som blommar till sent på sommaren. De är suveränt lättskötta och tål att man reser ifrån dem. Fyll på med ettåriga sommarblommor. Kanske Flitiga Lisa som blir vackrast i halvskugga. Har sett stora rabatter fyllda med enbart Flitiga Lisa och det är fantastiskt snyggt.

Sedan tycker jag du ska försöka rama in hela platsen med slingerväxter. Kan du sätta en stor kruka med luktärt t ex vid brandtrappan?
Ser din clematis och rosen friska och fina ut? Om du ger dem rejält med gödning nu blir de kanske stora och fyller ut.
Vad som också är jättesnyggt på en uteplats är att sätta krukor i olika höjd tillsammans. Behöver inte vara dyra krukor för att se vackert ut.
Hej Christina,
Kryprosen håller sig. Den är som sagt väldig trotsig och har fått första knoppar men blir inte högre än 40 cm och ca 80 cm i bredden, likaså kämpar mini-syrén på.
Idegranen mår bra och har gjort ett litet skutt i höjden och bredden sedan förra året.
Allt annat är än så länge bara funderingar och planer.
Jag har för mig att det är bäst att börja plantera clematis på sensommaren, augusti/sepember, så jag hoppas ha lite tid till att rita och fundera (och se till att jorden är förberedd så gott det går).
Min kille har tittat runt och driver mig till förtvivlan med löjnantshjärta, fackelblomma, sidenört, tankar om en lavendelhäck, små fläckar med låga aster och hörn med riddarsporre och funkia, eller varför inte en rad med häckrosor i vit längst staketet? var hans fråga någon stund sedan.
Allting är säkerligen rätt vacker, men jag vill inte behöva riva ut allt om ett år eller 2 igen, när plantor har vuxit och det blir för trångt. 16 kvm är inte speciellt stor och jag är rädd att det blir för mycket.
Samtidigt föreslår andra krypande en, eller en hel ljunganläggning *suck*….. mestadels de som har ännu mindre erfarenhet än jag om sånt som växer (bortsett från att jag inte tycker om en eller ljung).
Luktört låter bra, jag kan ställa krukor vid brandtrappan och även på den gamla loftgången - därmed skulle bredden på plätten utökas med 1,5 meter, och även en klätterhjälp skulle kunna sättas upp vid trappan. Solen står direkt på brandtrappan under förmiddagen (platsen ligger mot norr-öst).

Hur stor yta använder du för sittplats? För jag antar att ni kommer att sitta där och kanske äta där ibland? Har du ett foto av hur det ser ut just nu, innan allt börjar grönska?