Sommaräng
Jag har undrat lite med dessa underbara ängar som man kan skapa. Jag bor på en bergstomt, har liksom sjögräs o annat runtomkring, gräsmattan är inte så stor och backigt, mer naturtomt om man nu ska försöka beskriva den. Runtomkring har jag högt gräs, orkar bara inte ge mig runt med gräsklippare överallt, samtidigt är tomten charmig med sitt berg och gräs runt den som är lite olika långt. Men jag hade viljat se lite sommarblommor sticka upp här o var.Har en rabatt som är ganska så stor i berget, där har jag planterat olika växter, blommor mm, runt hade jag kunnat tänka lite vild vuxet fint, har ni tis o ideer, trädgård är egentligen inte min grej, men det är rogivande se på.
Har du provat att bara så lite ängsblommor där du vill ha dem. Kanske du får rensa bort lite av gräset som växer där och fylla på med lite ny jord så de har något att gro i.
Det bästa är om du gräver upp några ytor i gräset, lägger i såjord och sår ägsfrö. Änsfrö kan beställas från Pratensis http://www.pratensis.se/ där du också hittar bra information på hemsidan. På sensommaren slår du ängen med lie och tar bort höet så att det inte ligger och läcker näring. För att få det fint och artrikt är det viktigt att det är näringsfattigt. Är det för mycket näring tar gräset överhand. Här är en bild på min äng som jag nu har skött i fem år.
Olle
Härlig äng du har #2 ! Jag tror att gräset ska slås med lie efter ängsblommorna gått i frö och man låter höet ligga några dagar för att fröna ska komma i jorden. Extra näring ska man absolut inte använda. Tänk på hur en blommande äng är i naturen.

Åh va fin äng du har Lars olof, jag har inte så stor yta, men jag förstår vad ni menar nu. Ska bli kul prova!