Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 13312 ggr
dolfen
2008-06-24 13:29
1

Elefanttunga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag flyttade dit jag nu bor, har det aldrig blivit någon blomning på elefanttungorna.Gissar att orsaken är att det är för varmt på vintern här!?

Ska visst inte gilla omplantering.

Ett som är säkert är att de är tåliga. Cool

Någon som har odlingsråd?

dolfen
2008-06-24 13:32
0

Planterade om "tuvan" på bilden ovan.

Råkade bryta loss en från sina rötter. Ska jag låta den torka till några dagar innan jag planterar den, eller är det bara att kasta den?

dolfen
2008-06-26 18:27
0

Här en bild på brottytan. (Om det hjälper!?)

flaxss
2008-06-28 02:25
1

för att blomma behövs en sval vintervila som också ska vara torr ,, sedan under tillävxtensperioden ska den ha mycket vatten och ljust och varmt gärna stå ute under vår-sommar-höst ,, bara man inte utsätter den för frost . att den inte gillar att bli omplanterad vet jag inte ?? !! jag planterar om min i feb och den stor trivs gör det varje vår  . får många nya blad när den får komma ut i mars-april och ute under sommaren . den delen du har kvar kan du plantera i jord och se om det kommer rötter .

dolfen
2008-06-30 19:30
1

Ok. Då får jag öka vattningen, och klura ut hur jag ska fixa vintertempen om jag vill ha dem i blom, vilket skulle vara kul då det var några år sedan sist.

dolfen
2011-04-01 17:02
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har några blommat. Men… eh… frukterna/fröna som har bildats i den vissna blomman har grott (i den vissna blomman).

Bilden: En "grodd" som råka lossna.

Kan man plantera de, som ser ut som den på bilden? Den har ju utvecklat en liten minirot och ett litet miniblad.

dolfen
2011-04-01 18:52
1

Det kanske är naturligt för elefanttunga att först bilda småplantor som sedan faller ner på marken och där rotar sig?

dolfen
2011-04-17 19:19
0

Eftersom ingen som varit inne här vetat svaret på #5 och #6, chansar jag på min logik. (Rätt eller fel?)

Jag valde att plantera "pluttarna".