Hjälp med rabatt
Vi har flyttat till hus nu i vinter, och nu är trädgården äntligen framme. Eller äntligen, den ser ut som skit rent ut sagt.
På framsidan har vi en plätt som ska föreställa en gräsmatta, men istället är det bara lera, mossa och ogräs. Dessutom så är den så pass liten att vi inte kommer kunna använda den till något iaf om vi sår gräs.
Så därför vill jag göra om den till en enda stor rabatt. Den är kanske 1*5 meter, har endast morgonsol (dock skymt till viss del av busken mot grannen) och ev lite lite eftermiddagssol.
Men vad sjutton kan jag plantera/så där som kommer växa där i sommar? Och när bör jag göra det? Behöver jag gräva ur mycket innan jag lägger ner köpt jord?
Det får gärna vara massor av olika färger och höjder, bara det är lättskött då jag inte besitter alltför mycket kunskaper.
Sår helst frön själv och gärna fleråriga växter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta bara bort gräset inte leran och köp riktig jord (inte sån skit som säljs i påsar det är inte jord det är torv som förmultnar så du får ett dike efter några år). Kogödseln på påse brukar dock vara hyfsad även om det ju inte är gödsel i men den funkar bra som planeringsjord och jordförbättring vid nyanläggning
Jag föreslår en rabatt med skuggälskande perenner typ Hosta.
Perenner och flerårigt är inte lika lätt att så som ettåriga blommor utan de fröerna kan behöva kallstratifieringar etc. och sedan tar det flera år innan man fått en planta i storlek som butikens så jag säger köp plantor
Men om jag skulle välja ettåriga växter, fungerar det då att "så över" dem tills nästa sommar?
Om jag sår ettåriga, när ska de ner i jorden och hinner de komma upp till sommaren?
De allra flesta ettåriga sommarblommor brukar gilla soliga lägen. Men man kan ju testa säkra kort som ringblomma men det kan hända de blommar dåligt i skuggiga lägen. Ringblomma kan man peta ner så snart marken tinar och de har inga problem hinna blomma under sommaren bara du kommer ihåg att vattna.

Köp vårlökar så har du våren fixad, de blommar nog överallt utom i helskugga. Finns massor av fina vårblommor. Annars blir det nog lite mer skuggälskande men det finns många. Åk till en plantskola och titta, det står på blommorna vad för ljus de vill ha och våga fråga dom som jobbar där! Det är lättare för dom för vi vet ju inte vad "dina" affärer har för utbud och i början är det lättare att se växterna innan man köper dom, inte bara se en bild.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag slår också ett slag för hostan! Den är tålig och vacker i bladverket. Täcker jordytan bra och kan delas till fler plantor nästkommande år. Blommorna är också delikata men inte i fokus, tycker jag. En favorit. 
Annars kan man sätta ormbunkar, om marken håller fukten bra. Ormbunkar och vårlökar är verkligen fina tillsammans.
Varva med dina frösådda plantor och täck resterande yta med sten eller bark. Snygg lösning tills du bekantat dig med rabatten och valt en mer permanent växtlösning.
Om du vill ha lite grönt vintertid, så plantera några städsegröna växter. Sockertoppsgranen är liten och lagom uppkäftig i rabatten. Vintergrönan täcker snabbt jordytan och håller sig grön året om. En marktäckare med ljusblå blommor som verkar vara mkt härdig.