Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5296 ggr
Ahnna
0

Blåsippan, fridlyst eller inte?

Jag har bott i Stockholms Län hela livet och där är blåsippan fridlyst. Man får alltså inte plocka dem och plantera in dem i sin trädgård. Men hur är det i övriga landet? Jag har ju flyttat till Uppsala Län nu och här finns miljoner blåsippor i skogarna runtomkring, så jag känner inget behov av att plantera dem på min mark också. Men vad säger lagen? Nån som vet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Man får plocka blomman för liten hemmabukett, men ej gräva upp den med rötterna eller plocka den i störra mängder för försäljning.

Ahnna
0

Jag förstår. Funderade på om jag skulle ta en promenad idag och fotografera lite blåsippor. Var förbi ett ställe igår med hur mycket som helst.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på några blåsippor som jag passerade i morse.

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Färgen är nästan svindlande när man går i backarna. Det är så jag får blinka ett par gånger för att övertyga mig om att de står där. Vilken fin bild!

flaxss
0

jag har sånna som växer i trädgården ,

en dålig bild men visst är det blå sippa ?

Christina
0

Javisst är det den vanliga blåsippan. Har dem också i trädgården. Och dessutom har jag massor med vitsippor i flera av mina rosenrabatter. Dvs de har inte kommit upp ännu förstås, men de fanns där förra året. Tecken på att marken fortfarande minns att den är sur skogsmark som jag försökter göra om till rosunderlag.

Bilden var inte särskilt bra men ni ser hur vit marken är mellan de Rosor som här fortfarande är i vila.