Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2058 ggr
Ahnna
0

Blanda grönsaker med perenner?

Jag köpte fröer till ett helt grönsaksland häromdagen. Sen slog det mig att jag inte har en aning om var jag ska så dem! Det finns ju inget grönsaksland här, bara en massa igenväxta rabatter, och jag vill inte gräva ett grönsaksland någonstans ännu eftersom jag inte vet exakt hur jag vill "inreda" min trädgård än.

Då föddes tanken att så grönsakerna i någon utav de rensade rabatterna. Men jag vet ju inte ännu vad som kommer dyka upp i dem i sommar, det kan ju finnas vadsomhelst där under allt ogräs… Fundersam

Vad tror ni om idén? Är det dumt att så salladshuvuden och morötter m.m. i rabatter som kanske, eventuellt, möjligen kommer övertas av perenner om några månader? Andra förslag?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Diana61
0

Hejsan Ahnna,

Det är inga problem att så grönsaker mland blomrabbatterna men eftersom du inte vet vad som finns i dom ännu så är det dumt då det kan komma upp massor av otrevliga ogräs och dom dkall upp vilket gör att du kommer att även gräva upp dina sådda grönsaker.

Men du kan så grönsaker i stora krukor, lådor, hinkar mm. Det går lika bra det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Gentle
0

Jag har stora trälådor (pallkragar) som mina barn har sina grönsaker i funkar jättebra,ock så kommer dem upp en bit  vilket gör det bekvämare att rensa bland grönsakerna  =)

Ahnna
0

Jo, krukor är ju en variant, förstås. Men jag har så mycket fröer, så det skulle bli krukor över hela gräsmattan! (Det vore väl ett vackert konstverk?)

Jag har ju den nygrävda rabatten runt ena äppelträdet, där finns inget planterat ännu.

www.stuteriprecious.se

Gentle
0

Varför inte sätta dina frön där ,tycker som det verkar bli en bra platts =)

Diana61
0

Annars så är pallkragar ett MYCKET bra val som Gentle skriver. Själv har jag 8st som kommer att användas i år om allt går vägen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ahnna
0

#4 Därför att det inte är så värst mycket sol där. Lite morgonsol och sen den kvällsol som lyckas titta fram mellan grantoppar och tallar i väster. Tror inte att det räcker för ett grönsaksland, eller gör det?

www.stuteriprecious.se

Diana61
0

Grönsakerna behöver all sol de kan få.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ahnna
0

#7 Jag trodde nog det. Vi får se hur det blir med grönsakslandet - om inte annat får jag kanske gräva ett provisoriskt land i år och fylla igen det nästa år, om placeringen inte passar med den framtida "planlösningen".

www.stuteriprecious.se