Svaga odlingar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Just nu har min dill kommit fram, och den är väl runt cirka 6-7 cm hög (den ena då), och den liksom lutar över till andra plantor. Den är liksom "svag"… Vill inte börja binda fast den än (har börjat göra det med den ena gurkplantan), så vad finns det för andra tips? Har lagt högt lager med jord och vattnar den regelbundet.. :o'
/Moas97 :)
Dill funkar ofta inte så bra odla inomhus den brukar man direktså utomhus, vilken temp och vilken typ av belysning har du.
Gurka är lite väl tidigt ifall du startat sånt brukar man så i början av maj, de blir inte bra av att odlas länge inomhus snarare tvärtom, veka och gängliga plantor som går sönder då man planterar ut dem.
+Det låter som för lite ljus och kanske något varmt ifall de sträcker på sig och lägger sig ned. För de du nämner så räcker inte dagsljuset som finns denna årstid

#1: Vi har hel vår utomhus så efter påsklovet ska jag nog sätta ut dem (i alla fall på dagen!), så det är inte så lång tid kvar.. Har även läst att man visst kan börja så dem tidigare, men just i Maj ska man direktså gurkan..
Påtal om dillen så kör jag inte med någon belysning eller någonting förutom att de står nära ett element & fönster tillsammans med massa andra växter.. Bland annat gurkan då som trivs jätte bra i det klimatet! Brukar köra med att ha markisen nere rätt så långt, så det blir skugga helt - De vill ju helst inte stå i gassande sol.. ;)
Men tack för tipsen! (:
Plantorna tål inte minsta lilla minusgrad troligtvis fryser de redan innan det är minusgrader (plantor odlade inomhus blir väldigt känsliga jämfört med direktsådda), däremot kan du så frön ute nu, dillfrö kan man så direkt då marken tinar
Du är nog lite för tidigt ute med just de fröna och det är som Åsa säger ett säkert sätt att ta kål på dem om du lägger ut plantorna redan nu även om solen skiner.
Lite blåst räcker för att de ska ge upp.
Dill går bra så direkt då marken tinat så är det hyfsat tinat i översta delen av jorden funkar det att så (annat som kan sås direkt då det går att få ner fröer är morötter, spenat, sallat, smörgåskrasse, fröerna gror så snart jordtemperaturen blir den rätta.)

Men hörni, jag har tänkt så i krukor och då är det inte det enklaste…:/
nej med dill och många andra grönsaker är det enklare och mer lättskött ifall de direktsås än om man odlar i kruka + många av växtslagen blir bättre i marken än i kruka och en del kan man inte förodla i kruka ex. de flesta rotsaker

#7: Jag har sått morot och dill i kruka (samt gräslök & persilja), ska jag sätta ut det i en frigolit-kartong som är cirka 1 meter och en halv meter bred? :) Har tänkt odla i sådana om jag ska odla på "fri hand" :P
Morötter har pålrot och går inte att omplantera, man får absolut inte störa rotspetsen och rotspetsen får inte stöta emot något hinder då den växer nedåt.. Så en ny omgång morot ute istället.

#9: Tack för svaret. :) Men jag kan alltså så morötter och sådant där i då? :)
Det går inte att så morötter ute ännu, jorden måste torka och få någorlunda värme i sig. Man ska inte ha för bråttom med det på våren för då får man bara en massa ogräs och jag lovar att du inte kommer att känna igen vad som är morötter och vad som är ogräs med största lätthet.

#11: Men jag sa ju att jag skulle odla i frigolitkartongen..
Isåfall gäller det att den är väldigt djup ifall du ska odla morötter som är raka, runda morötter kan funka i grundare jord
+I en sån liten bytta som 1x0,5m så måste du vara jättenoga med vattningen och gödningen, ju mindre byttor desto svårare blir odlingen.
Jag har redan sått morötter, asiatisk kål, spenat, sallat ute. Jag har i stort sett ogräsfri jord och fröerna börjar inte gro förren temperaturen är den rätta, temperaturen brukar dock bli rätt tidigare än vad man ofta tror
Kan tillägga jag är trädgårdsingenjör så lite vet man ju om odling speciellt då man odlat grönsaker och annat i mer än 25år
Sen beror det ju på var man bor också. Vi har ännu 70 cm snö i vårt trädgårdsland, så det blir nog först i maj som det blir aktuellt att börja så som vanligt.

#14: Vi har ingen snö alls ;)
Om dillen står nära element tror jag det är för varmt.
Rent allmänt är det så att sådder kan man ha på undervärme från frö men sen när de kommer upp ska de stå svalare.
Ju tidigare man sätter frö ju viktigare är det med extraljus / lysrör.
Sorg är kärlek som blivit hemlös