Klängväxt på träd
Igår grävde jag en ny rabatt runt ett av äppelträden. Jag gjorde en likadan runt ett annat äppelträd i höstas, i en rundel ca 1 m ut från stammen. Det är snyggt och ger stor plats åt plantering, men vad ska jag plantera där? Jag funderade på att ta ett par klängrosor eller clematis och låta dem klättra uppför trädstammarna, men hur mycket behöver man stötta dem? Behöver man binda upp dem innan de "får grepp"? Nåt annat man bör tänka på?
Båda träden står i halvskugga, med kvällssol. Det ena får mer sol än det andra.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Honungros, 'Rosa Helenae' är det första jag kommer att tänka på. Den får rankor på upp till 7-8 meter och det är lätt att fästa rankorna i trädet så att den inte ramlar ner. Clematis är förstås också otroligt vackert och där kan man sätta lite hönsnät runt stammen så att den kan börja klättra.

Smart! Jag funderar på en flammentanz-ros, eftersom jag vill åt den starka röda färgen, men också på rouge cardinal-clematis och jackmanii. Jag har planterat en drös lila/vita/rosa tulpaner i rundeln som jag grävde i höstas, så där skulle kanske nåt lila se bra ut.
Träden står bredvid varandra precis vid början av trädgårdsgången, från infarten till huset, så de är liksom "porten" till trädgården. Därför skulle jag vilja att de blir lite pampiga, med mycket färg och växtlighet i största allmänhet. Samtidigt är jag väldigt förtjust i 1600-talsträdgårdar och har länge lovat mig själv att göra ett mini-Versailles den dag jag skaffar hus med trädgård. Så nåt elegant men ändå pampigt skulle passa! (Rörigt formulerat.)
www.stuteriprecious.se

Reines des Violettes och Veilchenblau är två klätterrosor som går åt det blålila hållet.

#3 De vet jag inte hur de ser ut på rak arm, får kolla upp det. Blålila är ju en väldigt trevlig färg på alla blommor, tycker jag.
www.stuteriprecious.se

Så här ser min Reine des violettes ut. Planterades 05 så förra sommaren var den första i hennes sällskap.
Veilchenblau har jag inte själv men länkar till en annan privatpersons bild här. Ser den inte underbar ut? OM jag ska köpa fler Rosor i vår så blir det ett par stycken av den.

Veilchenblau är ju bedårenade! Tänk den hade kanske trivts ihop med min New Dawn? Eller varför inte i vårt Ginkoträd? Den måste jag bara ha!! Den är uppskriven på min "vill-ha"-lista! (Jag har knappt några på den listan redan.. *harkel*)

Hum. hum. Humlan :)

Vad läckert!! Vad är det för buske den klänger runt i? Så effektfullt!!

Mycket snyggt! Blir en helt annan effekt än en ensam Flammentanz som strävar uppåt på en vägg. Oerhört fint faktiskt - är det en buxbom den slingrar sig runt?

Fina bilder! Jag är väldigt kluven i mitt val av klängväxt, men en Flammentanz kommer det i alla fall att bli, någonstans. Mamma har lovat mig ett gäng sticklingar från hennes Flammentanz nästa gång jag åker förbi. (Jäkla tjäle, försvinn nurå!)
De lila rosorna är ju bedårande, men jag bor i zon 4, nära gränsen till 5. Så jag vet inte om de klarar sig här? Jag är liiiiite lat av mig och vill slippa vintertäckning i den mån det går. (Varför ska alla vackra växter bara trivas i varmare zoner?)
Ska klura vidare…
www.stuteriprecious.se
Klematis är ju annars en bra klättrare som man kan ha i träden. Jag har stora funderingar att köpa en blaffig storblommande vit eller rosa klematis som skall få klättra upp i syren trädet som har mörkt lila blommor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#14 Låter som en plan! Jag kommer skaffa minst 2-3 olika clematis till min trädgård, frågan är bara var de ska få bo…
www.stuteriprecious.se

Har ingen aning om vad busken heter. Den köpte jag någon gång på Hedenhös tid hit hem till trädgården men den ville sig inte riktigt så jag flyttade ut den till trädgården på stugan och där har den trivts jättebra. Får hålla efter den och klippa in grenarna några gånger varje sommar för att den inte ska spreta iväg. Men nej Buxbom är det inte

Blanka vackra blad och betydligt större blad än buxbom ser jag nu när tittar noggrannare. Har heller ingen aning om vad det kan vara.

Det kan inte vara Lagerhägg? Tycker den påminner lite om mina små som jag grävde ner förra hösten. Dom blir ju lite yiga om man inte tuktar dom.

Nej Lagerhägg är det inte för det har jag en som växer en bit ifrån. Kan ta lite bättre bilder senare i sommar så kanske vi kan lösa mysteriet