Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1637 ggr
Christina
0

Kall natt

Växthusets element klarade inte av att hålla temperaturen över nollstrecket i natt. Det var -6 hos mig. Har en termometer i växthuset som visar högsta och lägsta temperaturer och där kan jag se att det varit -3 vid något tillfälle. Tur att jag inte burit ut fler plantor än en liten del av mina Blomman för dagen och några gamla pelargoner. Pelargonerna gör det inte så mycket om de dör men Blomman för dagen ser svart ut på några blad.

Nu har jag fler kvar inomhus, så vad som händer är att jag inte har så många plantor med mig som planerat till stora plantbytardagen här på ön i maj. Eller så många att ta med bort som presenter. Blir det bara 10 st så vill jag behålla alla själv. Generad

Diana61
0

Det har varit kallt här med för igår kväll så var det -2 och idag har det blåst av bara den och det blåser bra fortfarande.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Humlan
0

Det var kallt här nere i skåne med, strax under nollan var det imorse när jag gick upp. Jag har börjat ta in mina plantor igen på nätterna, vågar inte chansa… Så nu lastar jag skottkärran varje kväll full med småplantor, det blir en fyra svängar med knökfulla trådbackar.. Men det är det värt, tänk om alla stryker med?

flaxss
0

hos mig i natt va det -4c i nord östar skåne , fast jag har alla mina krukväxter ute även änglatrumpet,fuchsia,kanna  . jag lägger över grön vinterväv över alla växter som inte klara sig utan skudd . har även ute dom växterna som bara tål +5c . som mina krukhibiskusar står i full blomm nu ute . men snart så har vi +5c som lägst på nätterna  och då behöver man inte skydda längre och det ska bli skönt att slippe tänka på det

Christina
0

Ja det ska bli skönt när alla växter klarar sig ute. Är väldigt sugen på att göra som du flaxss och ta ut mina änglatrumpeter och svepa in dem i vinterväv. Har nu tagit fram dem i rumstemperatur och de står i vägen. Har dock ingen vinterväv här i stugan utan den måste i fall först inhandlas. En rulle fiberduk har jag, men den räcker knappast.

flaxss
0

min änglatrumpet har varit ute i 2-3veckor nu och står i söder och där kommer fult med nya mörkgröna fina blad . har även börjat göda den och den växer på sig jätte fint . dock än så får den då grön vinterväv  över sig ,  vågar inte utsätta den för frost nu

flaxss
0

men om du köper det så är det ju skönt  för änglstrumpten att få vara ute  bättre fukt mer solljus och kanske även mer värme .

Christina
0

Men då ska jag göra det. Kan vara värt kostnaden så här års att kunna befria stugan inomhusfrån skrymmande och skräpiga växte. Vad kostar en rulle vinterväv?

kickboard
0

Jag tog in tomatplantorna från glasverandean i går kväll.  Resten fick vara kvar, men jag lade tidningar över lådorna och frostväv ovanpå. Inga frostskador syns ännu, fast vi också hade runt fem minusgrader på natten. I kväll är det varnare så nu ska det räcka med frostväven.

flaxss
0

hmmm va ett tag sen jag köpte det , men det är i en plattförpackning med en grönväv , tror det kostar runt 80-100 nåting . det har samma förrpakcning som när man handlar lakan

tror den heter grönvinterväv eller vinterväv eller frostskydd eller vinterskydd nåt likande av dom heter det . och det skyddar mot regn,hagel,vind,frost,snö . där står inte hur man använder det för att vara säker kan man ju vira in växten i dubbla lager . dock vet jag inte hur mycket kyla det skyddar i mot men klara växten +5c så skyddar den ner till -5c . och ta om skyddet när det inte är så kallt ute . för är det +5c så blir det +5c hela natten , men det är ju bättre om det stannar på +8c hela natten .