Röda Solrosor
Jag gillar de röda solrosorna för de är så vanligt med alla gula och jag gillar att vara "udda". Såg i en Engelsk tidning runt julen om att det skulle komma en ny röd (nästan svart) solros vid namn Black Magic. DEN skall jag bara ha! sade jag. Så min man frågade sin mamma om hon kunde sända mig en påse och nu har jag den. Detta skall bli spännande.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det finns också en sort som heter Chianti. Inte riktigt lika mörk tror jag som den du har Diana - men dock mörk. Själv har kag köpt Magic roundabout som jag hade hade även förra sommaren. Blev ganska yvig och buskig.
Åhh, jag älskar solrosor! Solrosor och penséer är mina favvisar. :D
Den andra röda solrosen tror jag att jag har någonstans om den here Red Velvet eller liknande?
Såg dina Magic Roundabout förra året så jag köpte en påse som skall sås i år :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag köpte på vägen hem idag i livsmedelsbutiken en röd solros som heter enkelt heter Solros Röd - Bröd. Nelsons. Hade inte satt mitt tomatfrö så nu först köpte jag såjord och frö.
När ska man så frön till solrosor?
Kan man köpa dem färdiga i kruka?

Om man kan köpa dom färdiga i kruka vet jag inte, men dom är buslätta att dra upp från frö. Nu i början på april är rätt lagom att så dom i krukor inne eller så får man vänta tills det blir ännu lite mer vår och så dom direkt där man ska ha dom i trädgården.
En läcker solros som jag hade för nåt år sen är "Velvet Queen", den är lite roströd.
Här är en "close up" bild på den.

Välkommen Tiia som blev vår fyrahundrade medlem!
Solrosfrön kan sås i början av maj - jorden ska ha torkat upp lite efter vinterblöten. Det är lite olika beroende på var man bor i Sverige. I sydligaste Sverige går nog bra redan i april.
Jag vill gärna ha tidigare blomning och sår därför en del av mina frön i halvstora krukor inomhus redan i slutet av mars. Dels också för att jag planterar ut mina solrosor som avgränsare där det är lite vildmarksartat på min tomt. Och då gäller det att plantorna är så pass stora när man sätter ut dem att de kan hävda sig.
Jodå de finns färdiga i kruka. Men är så lätta att så att jag tycker du kan peta ner frön i några krukor inomhus nu.
#7,#8 Tack för tipsen.
Oj,400:e medlemmen det var inte dåligt
Oj, vilka underbart vackra röda solrosor. Sådana måste jag försöka få tag - har bara gula för tillfället.
Velvet Queen heter den, så var det. Har den i år egen + några andra djupt röda nästan svarta. Jo man kan köpa solrosor (buskiga) i kruka, för det gjorde vi för 2 år sedan och den planterade i i trädgården. Himla fin vart den och den fröade av sig och vi fick en ny förra pret på samma plats :-)
Några vita solroser vore kul att få tag på.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Finns det vita - albinosolrosor kanske?

Se det finns ju! Den var inte dum. Vill också ha de buskiga solrosorna. Blir så stadiga och starka plantor som fyller ut fint.
Tack Humlan, så heter den! Såg den på Tv för en bra tid sedan och tänkte att den vore ej dum att ha. :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4