Avbrutet prydnadsträd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns det något jag kan göra? Ett av våra prydnadsträd har fått ganska mycket stryk under vintern. Det är brutet och har stått i 90graders vinkel, men är inte helt av. Kan jag rädda det på något sätt?

*putt*
Vad är det för träd?
HH

Hm, jag vet inte ärligt talat. Men det ser ut lite som lärkträds "barr" på det.
Då är det inte lätt att veta. Om det är nästan helt av så skulle jag nog kapa av det vid brottet. Kanske binda upp en gren och hoppas på att den tar över som ny topp.Skulle tro att de flesta träd klarar av en så'n behandling. Naturligtvis blir det inte lika snyggt efteråt.
Om den inte är av så mycket skulle du kunna vika tillbaka den och staga med en pinne/stolpe och hoppas på det bästa.
HH

Trädet har bara en lång stam och grenar högts upp som hänger ner. Det är inte helt av så jag kan räta upp det, men det är ganska skadat. Finns det något man kan stryka på så att det inte börjar ruttna?
#5 Har ingen aning om det finns nå't "stryka på"-medel. Förr kunde man köpa ympvax. Vet inte om det ännu finns.
Om du bestämmer dig för att ställa upp det igen så tycker jag att du ska skära bort det ojämna lite försiktigt , utan att ta alltför mycket. Staga ordentligt utan att binda stammen alltför hårt. Förhoppningsvis så vallar den över skadan med tiden.
Vill påpeka att jag inte vet så mycket om det här och att jag mest spånar om vad som kan verka vettigt. Du kan ju höra med någon trädgårdshandlare också.
HH