Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 7497 ggr
Christina
0

Mögliga tulpanlökar

En vän til mig hittar en påse med mögliga tulpanlökar som hon frågar om det är någon idé att försöka plantera. Försöka går väl alltid men hur stor chans har hon att de lever?

Christina
0

Mitt förslag är hon torkar bort möglet och tar bort lite skal och ser till att plantera dem lite för sig. INTE i en rabatt nära andra lökar. Tror ni det fungerar?

Lorita
0

Varför inte plantera i en stor kruka Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

OlleA
0

Om lökarna känns hårda och fina för övrigt går det säkert bra. Jag beställde billiga realökar för ungefär en månad sedan, vilket naturligtvis var en chansning. De flesta var i fullt hyfsat skick, men lökarna av engelsk klockhyacint (som jag hade sett fram emot mest) var mjuka nästan som kokt potatis - de hamnade på rådjurens matplats.

Olle

Christina
2

Tack - båda två - jag föreslår att hon chansar på att peta ner dem i en kruka som hon gräver ner i jorden.

Scilla
0

Jag skulle lungt plantera om de inte var mjuka och svampiga.

Ahnna
1

Det här är i och för sig en gammal tråd, men jag hade ett liknande problem i höstas med några blumex-tulpanlökar. Eftersom de var ganska dyra (och fina när de blommar!) så ville jag försöka rädda dem, så jag la ut allihop på en plåt och lät dem ligga där i några dagar. Gned bort möglet så gott det gick med fingrarna. Sen planterade jag dem i en helt ny rabatt med hälften uppluckrad lerjord och den andra hälften bestående av planteringsjord och hästgödsel.

Om jag inte minns helt fel vad gäller var jag planetarde dem, så har de kommit upp till ytan nu och bladen börjar veckla ut sig. Så de verkar ha klarat möglet!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Nej men så roligt. Ska kolla hur det gått för min kompis.

Diana61
0

Jag skulle nog sätta dom i en stor kruka för att vara säger att det ej sprider dig med möglet. Men om det är lite mögel så skall det nog gå bra med att skrapa bort det eller plocka bort den lilla lökklyftan som är infekterad.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4