Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 1202 ggr
Diana61
0

Planterat Liljor i källaren

Jag har idag planterat liljor i krukor som nu står nere i källaren.

Hoppas nu att dessa tar sig fint och att den lila liljan verkligen ÄR lila. Jag vet att flera fått denna lilja och den varit vit.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Planterar du ut dem först när det börjat växa och det blivit en rotklump i krukan? Hur varmt vill du ha i jorden?

Diana61
0

Jag planterar ut dom antingen när dom vuxit upp ca: 10-15 cm och det är runt +15 i jorden för det är samma värme som vi har i garaget. Annars så väntar jag tills dom blommar och då sänker jag ned hela krukan på någon bra plats där det börjar se trist ut. På detta viset så blir det lättare att flytta runt som till olika platser, men jag har ej gjort på detta viset med alla liljor, men himla bra är det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

I och med att jag har så många fröplantor i år tänker jag också hålla mig i skinnet ett tag. Och avvakta tills jag ser luckor. Jag brukar ha så bråttom och resultatet blev ofta att det redan fanns en perenn på plats som väntade på att bre ut sig mycket mer än jag trott. Så då fick jag gräva upp ettåringen efter ett par tre veckor och flytta den igen.

Så har jag också i potatislandet några perenner från förra året: aklejor, röd rudbeckia och bolltistel som inte kommit upp ännu. De ska också vara standby-plantor tills i mitten av juni, när jag ser vad annat som tagit sig eftr vintern.

Diana61
0

Jag skulle gärna vilja skaffa mig en "barnkammare" för att låta plantorna växa till sig medans en plats finns för dom men jag har dåligt med yta så vi får se om jag kan klämma in några pallkradar för detta Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4