Mönjelilja - Clivia
Hej!
Jag har en mönjelilja som blommade för några månader sedan. Nu är det 3 frökapslar eller frukter på plantan som växer. Vi har en till mönjelilja hemma som blommade för 1,5 år sedan. Det blev en sådan frökapsel som ännu håller på och mognar. Den börjar bli rödorange.. Någon som vet om det blir frön som man kan så?? Skickar med ett par bilder på min mönjelilja.
Mvh//Carro

Jag har aldrig förökad liljan på det sättet men varför inte prova.
Min lilja brukar sjuta nya skott nere i jorden så jag delar dem ibland.

Ja försök! Så i lätt sandblandad såjord och håll sådden fuktig. En plastpåse över kan hjälpa. Berätta hur det går. Om de gror och hur lång tid då tagit.

#3 Det lovar jag att göra, när föna är mogna ska jag så dem.
#4 Vilken fin planta! Och vacker färg på blommorna. Blommorna på de 2 mönjeliljor vi har hemma är orangea.
Men jag undrar en sak till - Om växten blommar inne och får "frukter" är den då befruktad av små insekter? Getingar och humlor kan det inte vara. Eller är dem självbefruktande?
Mvh//Carro

Ja de får frukter men de gror inte om du inte har polinerat blommorna själv. Det kan man göra av misstag och det kan ju komma in getingar och andra flygfän som kan polinera och då gror de. Du kan alltid testa och se om de börjar gro eller skrumpnar ihop.
skickar en bild på min mönjelilja när den blommade för första gången.

Jag har provat, men tyvärr gick det inte. Fröna grodde inte. Men skam den som ger sig. Jag har däremot lyckats med kallafrö. Fick en kruka med olikfärgade kallor, lät knölarna övervintra som dahlior och planterade ut dom på våren. Blommade rikligt men bara i en färg. (Lila) När frökolven bildats tog jag loss den, torkade hela, satte fröna på våren. Det tog väldigt lång tid för dom att gro, men nu har jag massor med små bäbisar. Det är oerhört spännande att göra såna här expriment tycker jag. Många misslyckanden, men när det väl blir bra så blir man så glá.
Kul att ni hittat denna gamla tråden, jag är samma person som Starfall, bara att detta är min nya användare. Nu ska jag berätta om hur det gått för mina frön:)
För över 2 år sedan skapade jag denna tråd, och kort därefter sådde jag mina frön. Minns inte hur många, men jag tryckte ner dom i samma kruka. Tiden gick, men inget grodde. Efter några månader gav jag upp och satte in krukan i badrumsfönstret. Jag vet inte varför, men sedan hade någon satt en annan kruka i den krukan där jag sått mina frön. Efter ett tag skulle jag slänga min sådd, inget hade ju grott. Men döm om min förvåning då jag såg något litet, pluttigt som grott i jorden. Så jag sparade krukan med den lilla grodden i för att se om det verkade vara en clivia. Så småningom grodde ytterligare 2 frön. Nu, 2 år efter sådden, är de första bladen ca 1 dm långa. På 2 av cliviorna har det kommit ytterligare ett blad, så nu är det 2 blad på dom. Den tredje har fortfarande bara sitt "bebisblad". Skickar med en bild på dom:)
#6 Okej, men då är det troligen insekter som pollinerat blommorna, eller också är det jag som råkat pollinera då jag luktat på blommorna och blivit helt mjölig om näsan;) hihi
#7 Kul att det gick att så kallor, det måste jag testa någon gång. Ja, visst är det kul att experimentera med sina växter? Det brukar jag ofta göra, särskilt när det gäller förökning:) Som du säger, då det lyckas blir man överlycklig =D
Kramar/carro

Att fröså vissa krukväxter kräver ibland ordentligt tålamod. Om de inte gror första året kanske nästa eller året därpå.

Häftigt 
Nu är det snart 4 år sedan jag sådde fröna och plantorna som kom lever än ;) Men de har inte vuxit någonting sedan bilden i inlägg #8 togs, för ca 1,5 år sedan. Vad ska jag göra för att dem ska växa mer? Någon typ av näring kanske?