Effektiva tomatfrön?
Jag sådde tomatfrön för ca en vecka sedan, nu har sådden börjar komma upp i form av små groddar som vanligt.
Jag planterade 2 frön i varje kruka och nu har det kommit upp 8 st i en, 13 st i en annan och 6 st i en tredje kruka!
Är det vanligt att endast 2 frön ger så många groddar? Jag trodde att det kom bara en grodd ur varje frö…åtminstone så har det alltid gjort det förr…
Någon annan som upplevt något liknande? 
Det låter väldigt konstigt. Har sått tomater säkert mer än 20 år och det brukar komma en planta per frö. Men å andra sidan brukar jag bredså mina frön så då vet man ju inte så noga hur många plantor man ska vänta sig.
Antingen har fröna klistrat ihop sig så du sådd frö-klumpar istället för frön eller så har du råkat så flera gångar i samma kruka. Det kommer bara en grodd från varje frö.

Jag antar att jag i så fall måste ha sått ihopklumpade frön, men jag kan inte förstå att jag inte skulle ha märkt detta och att det skulle ha kunnat sitta 15 frön ihopklumpade utan att man ser det..hmm…
Måste ju vara ett mänskligt misstag, men jag blev bara så förvånad att se 15 groddar sticka upp när jag var säker på att ha sått 2 frön 
Kan fröna ha klistrat fast på dina fngrar och flyttats runt av misstag? (då borde det finnas krukor utan groddar
)

Ja, det verkar ju som om det skulle sticka upp groddar ur alla krukor, men jag är inte helt säker på ett par av dem…nå, man får väl se och lära när de gror vidare!
Hoppas bara att jag inte nu lyckats plantera olika sorters frö i samma kruka..sucka, hur ska jag då veta vilka groddar som är vilken sort?
Nå, det får väl helt kallt lov att bli en överraskning i sommar!