Soligt.
Hej ! Det är jag igen, jag har lite funderingar och skulle vilja ha lite hjälp och tips.Vi har en så stor trädgård och från huset så har vi en rätt så bred grusgång,mest sand men det ska vara en grusgång
men i alla fall ,på varje sida om gången har det en gång i tiden varit blomrabatter som i dag är täckta med gräs,men jag vill gräva upp dem och försöka plantera så mycket olika perenner som tål mycket sol,men jag har ingen aning om vad jag ska sätta.Det som finns kvar och som försöker komma upp bland gräset är kärleksört vet inte om det går att rädda dem kanske det går att ta stiklingar ? Skulle bli så glad om jag kunde få lite hjälp 

Kärleksörten kommer säkert upp. Tål en hel och är en överlevare. Den går bra att gräva upp och dela på om du behöver ta bort den för att gräva om hela rabatten.
Soliga perennrabatter utmed en grusgång är så tacksamma. Blanda friskt med de färger du tycker mest om. Sätt låga växter in mot gången och de lite högre bakom. Sätt gärna perennerna i grupper om 3-5 plantor så blir det bättre effekt.
Fundera lite på vilka färger du gillar. Det finns så många blommor att välja på för ett soligt läge att du har möjlighet komponera något riktigt fint om du nu ska börja från början. Tex olika nyanser rosa eller blanda blått och limegrönt.
Flera förslag kom upp efter en liknande fråga häromdagen med tips om växter för en solig rabatt längs en husvägg. Något där som passar?

Jag gillar att ha det blandat,vill ju att rabaten ska vara en riktig färgklick.Vill ju att det ska blomma hela sommaren så småningom i alla fall.Jag trode att det var svårt med att få tag i blommor som gillar direkt sol hela dagen,för det finns verkligen ingen skugga.Som det är i dag så känns det som en öken så därför har jag haft svårt att veta vad som skulle kunna trivas där.Det får gärna vara blommor som sprider sig lätt så att ogräset inte får en schans.

Den här rabatten har ett soligt läge och planerades inte särskilt väl. Men effekten blev ganska hygglig ändå. Mest Rosor och här och där lite stjärnflocka, fingerborgsblommor och i framkanten nepeta.
Rostok som jag är tycker jag du ska ha litet Rosor som stomme i dina rabatter. Höga eller låga.

Jag är helt knäppt förälskad i Rosor, framförallt blodröda.
(Kanske för att jag är en hopplös romantiker?)
De gula (gulaktiga) som jag föredrar är Amber Queen (helgul), Peace (gul/rosa), Königin Der Rosen (orange), Kalmar (aprikos) och den starkt gula klätterrosen Goldener Olymp. Jag hade en tanke att skapa en "gul hörna" i min trädgård, med samtliga Rosor jag just räknat upp, tillsammans med en rad gula och orangea perenner. *drömma*
Men mitt problem är att om jag skaffar en massa gula Rosor så måste jag ha en liknande hörna med bara röda, en med bara vita och en med bara rosa Rosor också! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Haha - varför måste du det? För rättvisans skull mot de andra färgerna :)

#6 Ja, nåt sånt!
Eller kanske för att jag älskar färger, och inte kan få nog av dem. Samt att jag är ombytlig och vill ha tillgång till alla färger, inte bara en del av skalan. Och förstås för att det finns så otroligt många vackra Rosor som bara väntar på att få bli planterade hemma hos mig… 
www.stuteriprecious.se

#8 Det tror jag inte på!
Eller, jag hade inte trott på det om jag hörde mig själv säga det, för jag har tänkt många gånger att jag inte behöver fler Rosor men likförbenat är alla fönsterbrädor fulla med rosplantor. Jag planterade ut 5 små plantor i höstas som experiment, men två av dem ser döda ut nu efter vintern. Men de som står kvar inne har vuxit till dubbla storleken de senaste veckorna, så de är definitivt på G att börja blomma igen.
www.stuteriprecious.se

Tack !!
Min dröm har varit att plantera Rosor i dem här rabbaterna Men eftersom jag inte har lyckats med Rosor förut så är jag lite rädd att jag kastar pengarna i sjön ? några tips.Jag satte en gul ros förföra året och den verkade som den hade överlevt vintern men på vårkanten så dog den,skulle jag ha täckt den eller ?Jag vill så gärna kunna lyckas med rosorna