Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: gräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 1969 ggr
Ahnna
0

Går det att rädda gräset?

Jag räfsade lite i min "gräsmatta" igår, och den är verkligen bara mossa, mossa och åter mossa! De förra ägarna har, som jag skrivit förut, struntat totalt i trädgården, så gräsmattan har på sin höjd blivit klippt några gånger per sommar. Och för att göra allt ännu "bättre" så står det en rad med ca 10 m höga tujor mitt i trädgården, som skapar en skugga över nästan hela gräsmattan. (Så himla dum placering!) Needless to say, kanske, men tujorna ska väck när jag får tag på en bra såg för ändamålet, så jag blir av med det problemet. (De är inte vackra att titta på heller, så de är bara till problem.)

Men även om "stora skuggan" försvinner så är ju mossan ett faktum redan. Går det att bli av med den, genom rätt "behandling", eller är det kört? Måste jag gräva upp hela gräsmattan och så nytt gräs? Om mossan går att göra nåt åt, hur går jag till väga?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
1

Räfsa rakt över med en kratta, gödsla och klipp och klipp och klipp.

Mossan trivs inte om skuggan försvinner och gräset kommer att ta över om det får gödning. Vill du ha den helt perfekt kan du förstås vara så radikal att du skrapar bort all mossa och lägger på ett lager sand. Men kan du stå ut med att det är lite blandat så lovar jag dig att den blir grön och fin och gräsig ändå om du göder och klipper.

Ahnna
0

Okej, det låter hoppfullt och bra! Glad Såg att nån bygghandel har extrapris på Algomins gräsmattegödsel den här veckan, kan det vara nåt? Det ligger i och för sig en säck med gräsgödsel i ladan, efterlämnad av förra ägaren, men exakt hur gammal den säcken är vet jag inte. Den kanske inte hjälper så värst mycket…

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Släng ut den gamla också - kan inte göra någon skada och så blir du av med den.

Ahnna
0

#3 Hihi, precis! Glad

www.stuteriprecious.se