Sticklingar av prydnadsträd
Är det lätt att få dem att rota sig. Har fått ett grenverk av bl a trollhassel, och ska försöka få lite grenar att rota sig. Har satt ner avsågade lite tunnare grenar (toppskott) i plastkrukor, och skavt lite på barken runtom. Är det bara att vänta nu då? Något annat att tänka på?

Se bara till att det är fukt i krukan. Den kommer säkert att rota sig. Vad kul det är med sticklingar som man får!

Alberta berättade i ett tidigare inlägg om hur hennes forsythiakvister som hon använde som stöd rotade sig. Så det tänker jag försöka med.

Har försökt tidigare år med Forsythiakvistar men satte dem i vatten och väntade på rötter som aldrig kom. Måste alltså vara bättre att bara sticka ner dem i jord då. Men när är bästa tiden att ta sticklingar från Forsythian - direkt efter blomning eller?

Man kan ta sticklingar på våren när grenarna är mjuka och 'örtartade'. Sticklingen ska ha 3-4 blad eller bladpar (minst 2) och ska skäras av att den nedtill slutar just under ett bladfäste. Det är från detta som rötterna kommer att växa ut. Den mjukaste toppen kan tas bort men varje stickling ska avslutas med ett blad eller bladpar både uppe och nere.
Sätt genast i kruka - man kan ha flera sticklingar i samma kruka rätt så tätt. Håll fuktigt.
Vedartade träiga sticklingar är de man tar på hösten. De ska stå i kruka under vintern.
Jag har själv ganska liten erfarenhet av att ta sticklingar men kommer att ta massor av mina Rosor i vår och sommar. Man lyckas ju inte alltid men om man tar många, så brukar alltid några ta sig.

Ska bli spännande att se hur det blir,( om det blir.) Löven har ju inte riktigt slått ut ännu på grenarna. Synd bara att det tar så lång tid innan trollhasseln blir riktigt stor och vacker. Jag har fått för mig att man ska rispa i barken så att rötterna lättare kommer fram, och jag har också satt grnarna alldeles i kanten av krukan och täckt krukan med plast. Tack för alla tips.
Blommar inte trollhasseln (Hamamelis) nu?? Vet inte om man kan få blommande grenar att rota sig. Eller är det ormhassel du menar (de där skruvade grenarna man i blomsterhandeln felaktigt kallar trollhassel)?? Ormhasseln brukar ympas vet inte hurpass villig den är att rota sig, mutationer kan vara lite knepigare.

Var just ute på stugan idag och kollade min Ormhassel som jag köpte förra året. Den levde och mådde väl dessutom hade den jättetjusiga hängen nu. Men märkte redan i höstas att det kom upp en rak gren bredvid de andra och fick då rådet att bara klippa bort den vilket tydligen glömdes bort i höstrusket nu såg jag att det kommit ytterligare några raka grenar bredvid de syns längst fram till vänster på bilden(pinnarna bakom är stöd till mina Veronicor) Undrar nu om det bara är att klippa bort eller om jag behöver göra något mer så de inte tar över helt

#6 Jaha
. Måste ärligt talat erkänna att jag trodde att det var två namn för samma växt.
Det är en ormhassel jag har.
Tack för informationen. Nu måste jag ju leta upp en trollhassel också^^ Googlade efter bilder och hittade jättefina bilder på blommande trollhassel.

Ja - klipp bort de raka grenarna.

Ett bra sätt att få nya plantor av buskar är att göra avläggare. Böj ner en gren mot jorden, förankra med en sten eller liknande och låt änden av grenen sticka upp. Efter några månader har grenen under jord fått rötter och du kan klippa av den och plantera den nya busken. Jag har en forsythia som jag gjorde så med för fyra år sedan och den är idag över två meter hög.

Mycket bra tips! Nog t o m det allra bästa sättet att föröka!!!