Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 9421 ggr
Gudris
0

Köpa frö eller planta?

Jag är på väg för att köpa fröer till tomat, paprika och gurka. Men så slog det mig, hur stor är skillnaden i pris mellan att köpa frön och färdiga plantor? Ser man skillnad i avkastning? Och brukar plantorna vara mycket dyrare än fröna?

Nu kommer jag väl ändå att köpa fröer om jag hittar nått vettigt, men det är intressant att veta. Har lite andra växter jag kommer köpa som frö och plantor längre fram och funderar lite på hur man ska tänka.

MaMaMade
0

Om jag minns rätt så odlar du enbart till att ha på balkongen, eller hur? Jag tror att det prismässigt går på ett ut om man inte ska ha väldigt många plantor. Det roliga med fröer är att man kan dra upp sorter som inte går att få tag på ute i handeln. Själv har jag många sorter men få av dem. Mina tomatfröer har grott snällt trots att en del varit 4-5 år gamla, samma med gurkfröna.

Avkastnadsmässigt har det varit lika mellan de jag dragit upp själv o köpta men jag odlar i växthus, gör kanske lite skillnad gentemot balkong. Tomater på friland (mot söder o västervägg) har inte gått så bra för mig men jag bor en bit norrut (Västerbotten).

Tycker du att det blir för många frön att köpa kan du kanske hitta ngn som vill dela fröpåsar med dig. Jag o en grannfru brukar köra så, då har man alltid färska fröer o håller kostnaden nere så man slipper en ekonomisk chock de år man måste "storhandla". Flört Fröer går ju bra att skicka med vanlig kuvert så man behöver ju inte bo grannar för att dela/byta med varandra.

Gudris
0

#1 ja det är helt riktigt, har väl tänkt att ha en-två plantor av varje, så det kanske är lättare att köpa plantor nu till en början.. Ska kolla runt lite på nätet på fröer ändå.

bobbelito
0

Hej :) Vilken bra idé att dela på frökostnaden! Det skulle jag absolut kunna tänka mig att göra!

Jag har förresten en paprika-planta från förra året som är ca 50 cm hög, behövs den klippas/beskäras?

MaMaMade
0

Med risk för trådkapning, ber om ursäkt för det! Flört

Jag o grannfrun delade på nästan alla påsar som vi köpte för 3 år sedan. Av dem har jag ca 3-4 st fröer kvar i 1/3 av de påsarna. Större chans till att man har kvar "färska" fröer o jämnare ekonomi.

Åsa S
0

Man har större utbud av sorter att välja på om man köper frö, de som odlas till planta som man kan köpa är ofta sorter som är snygga att titta på men de har definitivt inte de godaste frukterna. Tomatfrön har en hållbarhet på ca 7år, gurka bara några år så tomat kan man köpa och ha i flera år ifall man gillade sorten.

Mimmi2
0

Hej på er!

Paprikafrö brukar jag ta tillvara på från de paprikor jag köper på ica. de jag har på gång nu, är från en vanlig stor röd paprika..  torkade fröna, och planterade 10 st, och alla 10 grodde.

jag har idag skolat ut dessa i var sin egen kruka. Gratis är bra :)

kickboard
0

Frö är billigt att köpa, så den kostnaden är försumlig. Sen beror det ju på hur man lyckas med sådden och drivningen av plantorna, vilket inte är helt lätt för en nybörjare. Varför inte prova med en sådd och komplettera med färdiga plantor om det inte blir lyckat?

Inte långt kvar tills vi får börja så nu, även om man inte skulle tro det när termometern visade på 28 grader i morse.

Mimmi2
0

paprika kan man så året om :)

Gudris
0

Jag tror faktiskt jag ska köpa paprikafrön och försöka med, men köpa plantor av tomat och gurka den här gången. Då får jag öva lite på att dra upp själv, men har inte för mycket att misslyckas med… :)

krimskrams
0

Man får ju tag i mera ovanliga sorter om man köper frö!