Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterparkerplantskolorevenemang
Läst 4006 ggr
Christina
2007-03-30 20:46
0

Varning för mässpriser!

Vill varna för ' specialerbjudande typ mässpriser'! Kommer just hem från mässan Nordiska Trädgårdar i Stockholm och kunde konstatera där att s k specialpris under mässan inte var så förmånliga. Gjorde förra veckan en tur till Ulriksdals Slottsträdgård och Brunnsvikens Trdägårdar som INTE hör de blligaste i Stockholm. Men vad jag köpte där: t ex namnstickor av trä, Råodör (avskräckningsmedel mot rådjur), var 20% dyrare på mässan trots att de utgav sig vara produkter med 'mässpriser'.

Och antikbehandlade blomkrukor och buddahuvuden i brons finns exakt lika för betydligt lägre priser i den kinesiska möbelaffären på Hornsgatan bredvid MacDonalds.

Trätunnor för regn och som blomkrukor har Plantagen till lägre priser.

Så se upp!

Men annars var det kul att gå runt i den böljande folkmassan av trädgårdsentusiaster. Mer om mässan senare.

Diana61
2007-03-31 00:21
0

Tack för varningen men jag anade detta redan för de försöker hela tiden att få in mer och mer pengar på alla sätt de kan.

Jag hoppas min man mår bättre i morgon annars så kommer jag inte iväg dit, men Söndagen finns ju som en back-up annars.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-03-31 01:51
0

Rosenincarvillean såldes på mässan i Stockholm av flera holländska firmor, som envisas med att kalla den 'Blommande Ormbunke' av någon anledning. Jag som har dålig motståndskraft köpte förstås 3 rosa och 3 vita. Nu vet jag bara att en påse innehåller 3 rosa och en annan 3 vita men har inte noterat vilken som är vilken. Nåja, tänker sätt dem tre och tre och få en förhoppningsvis härlig blomsterfärgring.

Det kan diskuteras hur härdiga de är. Jag har hört olika synpunkter. Men kommer INTE att gräva upp mina och ta in dem till hösten. Mitt lilla gästrum var så fyllt den vinter som gått av pelargoner och änglatrumpeter att jag inte vill öka på med fler växter. Så jag kommer att chansa. Blir sällan under -15 hos mig.

Men inte heller här var priserna under vad du får betala om du beställer från t ex Bakker.se. Jag betalade 100 kr för sex knölar - Bakker tar 95 för sex plus porto.

Samma gällde Liljor och andra knölar och lökar.

Christina
2007-03-31 01:55
0

Nu ska jag inte bara gnälla över priser. Men det är bra att ha koll på vad prylar och plantor kostar i handeln för att inte falla pladask för alla mässerbjudanden och tro att man gör fynd bara för att man betalat inträdesavgift.

Notera hellre vilka växter du gillar och sök dem sedan på webben eller i den plantskola du brukar gå till. Vi som håller till här på iFokus är vana att shoppa på webben och då kan man hitta bättre priser.

Sedan är det en annan sak att jag förstås shoppade loss ändå och plötsligt tyckte att jag bara måste ha det jag fick se………

Margareta
2007-04-01 13:36
0

Tack Christina för varningen, jag läste den INNAN jag åkte dit igår. När jag väl kom fram hade jag VISA-kortet hemma och fick leva på sonen hela dagen och då kändes det jättebra att veta att jag ändå bara skulle bli lurad…Glad

Istället samlade jag på mig bra broschyrer och info så att jag kan verkställa hemifrån när jag känner mig mer ekonomiskt nykter… det är lätt att förköpa sig på en mässa.

Roligt var det i alla fall och mycket inspiration fick jag…

Numer pensionär i Nynäshamn

Åsa S
2007-04-01 16:55
0

Fast det är ju mycket man kan köpa på mässan som man inte hittar på andra ställen ex. udda växter hos de olika sällskapen.

+Man kan ju köpa udda saker på mässan ex. hos den tyska firman Staudengärtnerei Alpine Raritäten som säljer olika sippor, aurikler mm.

Och man ska nog inte jämföra priserna med Bakker som har urusel kvalité på alltför mycket av växterna i sitt sortiment (det finns många varningar för denna firma på de flesta andra trädgårdsforum, de har även varit med i Plus och när Gröna rum testade postorderfirmor skickade de urusla växter enligt växtexperterna som synade innehållet i paketen) med företag som säljer fina kraftiga och rotade växter på mässan där man själv kan titta på rotsystem etc.

Fast de där holländarna som säljer en massa lökväxter på mässan bör man undvika, felaktiga Växtnamn + ofta blir det inte rätt färger etc.

+Jag tittar innan jag åker dit det finns ju info om vilka firmor som är med på hemsidan. Det kostar att skicka efter på postorder om man bara ska ha en grej av en firma och så kanske någon grej av en annan firma, är det bättre att shoppa på mässan.

Christina
2007-04-01 18:14
0

#5 Jag kan tänka mig att det finns en massa bra erbjudanden också för den som är kunnig och påläst. Blev bara lite ledsen när jag såg massa folk samlas kring 'mässerbjudanden' som jag visste inte var bra.

Bra att du påminner om att Bakker inte står för kvalitet. Det var  en dum jämförelse att hänvisa till deras priser.

Vad vi verkligen kan göra här på sajten är att tipsa om var man får bra plantor. Resp varna för dåliga.  Vi har börjat lägga upp under länkar. Kom med förslag vad vi kan fylla på med.

Christina
2007-04-01 18:21
0

Vi har inte fyllt på med tips på länge. Satte upp Easyplant under de som man ska undvika. Lägga till Bakker? Fler under bra resp dåliga?